Slutsats i rapport om 400 kV-kraftledningen: Gör om och gör rätt!

- Gör om och gör rätt, det tjänar alla på! Den slutsatsen kan dras sedan konsultföretaget Pöyry presenterat sin analys av konsekvenserna för människor och företag i sydöstra Sverige av den 20 mil långa 400 kV-ledningen. Rapporten visar på stora brister i samrådsprocessen. Det behövs också ny lagstiftning och ett ersättningssystem som fullt ut kompenserar berörda markägare.

Analysen har gjorts på uppdrag av LRF, Södra och berörda kommuner. Pöyrys rapport visar att stora värden går till spillo och inte ersätts vid infrastruktursatsningar som t ex kraftledningar. Utgångspunkten för analysen har varit hanteringen av sociala och ekonomiska värden för markägare, boende och kommuner. Den innehåller också en jämförelse mellan traditionell luftledning med stora markintrång och marksnål teknik. Det är första gången en analys av det här slaget genomförs.

Brister i samråd
Rapporten visar på stora brister i samrådsprocessen när det gäller information, delaktighet och möjligheter att påverka. De beräkningsunderlag som ledningsägaren presenterar bör till exempel vara möjliga att analysera genom neutrala konsulter.

- Här har endast ett alternativ presenterats och andra förslag har effektivt motarbetats. En hel bygd har känt sig överkörd, säger Stefan Olsson, ledamot i Södras föreningsstyrelse.

I rapporten poängteras att fler tekniska alternativ bör presenteras. Människor, organisationer och företag ska känna sig delaktiga genom kompromisser och redovisning av kombinationer av olika tekniska lösningar med marksnåla alternativ.

- Bristen på analys och diskussion kring de här frågorna innebär att de som berörs inte får möjlighet att påverka, säger Mats Blomberg, näringspolitisk samordnare i Södra.

Kombinera tekniska alternativ
Pöyry konstaterar att det finns tekniska begränsningar för markkabel med likström utmed den aktuella sträckan. Däremot finns möjligheter att kombinera tekniska alternativ för att begränsa markintrång, till exempel markkabel med växelström utmed särskilt skyddsvärda områden och parallell förläggning.

- Vi kräver att processen görs om och att en plan presenteras för hur ett sådant kombinationsalternativ med bibehållen kapacitet och säkerhet med mindre markintrång kan se ut. Ett minimikrav när ny infrastruktur ska byggas är att statliga och privata aktörer samverkar och presenterar alternativ som minimerar markintrånget. Här behövs ny lagstiftning, säger Mats Blomberg.

Ersättningen till markägarna kompenserar inte för markförlust, upprepade intrång eller för den 200 meter breda zonen där människor inte bör vistas varaktigt på grund av elektro-magnetisk strålning.

- Detta "strålningsintrång" som hindrar byggande av bostäder, stallar och kommunal expansion värderas i dag till noll kronor. Hela ersättningssystemet måste reformeras, säger Mats Blomberg.

Bjuder in till omstart
LRF och Södra anser att det krävs ett nytt och reformerat ersättningssystem som fullt ut kompenserar markägare för den markförlust och starka påverkan som nya ledningar har på brukandet.

- Infrastruktur behövs men ska byggas med förnuft med marksnåla lösningar och full ersättning. Med dialog och samverkan kan byggtider och processer förkortas. Därför bjuder vi in Svenska Kraftnät till en omstart där en kombination av teknikval och lokal kunskap ger möjligheter, säger Stefan Olsson.

>> Samhällsekonomisk analys - Ekhyddan-Hemsjö
>> Bilaga 1 - Social Baseline Study