Södra avvecklar lövsågverket i Traryd

Södra genomför strukturella förändringar inom sågverks- och hyvleriverksamheten för att stärka den långsiktiga konkurrenskraften. MBL-förhandlingar kommer att inledas med avsikt att avveckla lövsågverket i Traryd. Totalt berörs drygt 20 anställda.

Södra har de senaste åren arbetat intensivt med att öka lönsamheten inom sågverks- och hyvleriverksamheten genom att optimera flöden från råvara till kund. Omvärldsförändringar, prisnivåer och konkurrens innebär att Södra nu även ser över strukturen.

- Vi omvandlade Traryd från ett barrsågverk till lövsågverk 2011 i ett försök att på ett effektivt sätt ta hand om våra medlemmars lövtimmer. Vi har provat olika lösningar med att enbart såga löv, såga både barr samt löv samt öka integrationen med vårt lövsågverk i Djursdala. Tyvärr har våra ansträngningar inte burit frukt och vi har inte nått våra avkastningsmål trots stora ansträngningar. Mot den bakgrunden har vi nu beslutat att inleda förhandlingar om avveckling av sågverket steg för steg under 2016, säger Håkan Svensson, affärsområdeschef för Södra Wood.

Södra agerar kontinuerligt för att skapa förutsättningar för ett lönsamt och framgångsrikt skogsbruk. En långsiktigt lönsam sågverksindustri är en väsentlig del av uppdraget från ägarna att skapa lönsamhet för skogsgården.

Södra Wood är ett av tre affärsområden inom Södra-koncernen och är verksamt inom sågade och hyvlade trävaror samt interiörträprodukter. Södra Wood har elva sågverk varav nio är barrsågverk med produktion av sågade trävaror av gran och furu. Två av sågverken, Traryd och Djursdala, är lövsågverk och producerar trävaror av ek, björk, ask och al. Södra Wood producerar årligen cirka 2 miljoner kubikmeter sågade trävaror. Affärsområdet hade under 2014 en omsättning på cirka 5,5 miljarder kronor och 1 400 anställda.

För frågor, kontakta:

Håkan Svensson, Affärsområdeschef Södra Wood,