Södra en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland studenter

Södra har röstats fram till den sjunde mest attraktiva arbetsgivaren i Sverige av landets högskoleingenjörer. Detta är resultatet från en omröstning som genomfördes av Karriärföretagens studentnätverk under januari-april 2023.

– Vi är givetvis otroligt stolta och glada att studenter ser på oss som en spännande och attraktiv arbetsgivare, där medarbetare får möjlighet att utvecklas och forma sin karriär. Detta är en bekräftelse på att studenter vill vara med och skapa framtiden tillsammans med oss, säger Isabella Wärvik, HR-direktör Södra.

Södra utsågs under 2022 till ett Karriärföretag. Titeln delas ut attraktiva arbetsgivare som erbjuder ”unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för sina anställda”, enligt företagets beskrivning. Av de närmare 1 000 företag, myndigheter och kommuner som granskades närmre var Södra en av de som utsågs till Karriärföretag.

Organisationen har nu genomfört en undersökning om vilka som är landets mest attraktiva företag bland studenter – och Södra placerar sig i topp.

Södra en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare
3 856 studenter som går en akademisk utbildning vid 28 olika universitet och högskolor har under våren fått lista olika företag. I denna undersökning placerar Södra som den sjunde mest attraktiva arbetsgivaren i Sverige av högskoleingenjörer. Placeringen innebär att Södra under sitt första år som Karriärföretag nått topplaceringar både bland studenter och för sitt traineeprogram.

– Detta är unikt och ett riktigt styrkebesked avseende Södra som arbetsgivare och arbetsgivarevarumärke, kommenterar Karriärföretagen själva om resultatet.

Isabella Wärvik, HR-direktör Södra:

– Vi på Södra sätter alltid människa och kultur i centrum i allt vi gör. Vi är glada att detta lyser genom vår verksamhet och även når framtida medarbetare. Vi jobbar fokuserat med detta då vi, som många andra, har stora behov av att hitta rätt kompetens framåt. Denna placering och utmärkelse tar vi som en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger hon.

Vill du veta mer, vänligen kontakta:
Södras presstjänst
E-post: press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med 52 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 300 medarbetare och under 2022 omsatte Södra 33 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.