• Södra/

Södra får officiellt kreditbetyg – stärker långsiktig finansiell ställning

Södra erhåller kreditbetyget BBB från kreditvärderingsinstitutet Nordic Credit Rating (NCR). Betyget är ett kvitto på den finansiella stabiliteten och gynnar det långsiktiga ägarvärdet för Södras 53 000 medlemmar.

Södras koncernstrategiska mål är att skapa lönsam och hållbar tillväxt i en föränderlig värld. En central del i att uppnå detta är långsiktig finansiell stabilitet. Södra har nu erhållit ett officiellt kreditbetyg från kreditvärderingsinstitutet Nordic Credit Rating (NCR). Betyget är BBB, motsvarande ”investment grade rating”. Betyget är ett kvitto på Södras långsiktiga finansiella stabilitet och skapar möjligheter till förbättrade finansieringsvillkor.

– Det är positivt för Södra och våra 53 000 medlemmar att ha ett officiellt kreditbetyg. Detta ger oss ytterligare kraft i arbetet med att få förbättrade externa finansieringslösningar, som gynnar vårt arbete och medlemmarnas ägarvärde. Det ger oss förbättrade möjligheter att utveckla verksamheten även i utmanande tider, säger Peter Karlsson, CFO för Södra.

"Stärker Södra som finansiell motpart"
Enligt kreditvärderingsinstitutet NCR återspeglar BBB-betyget Södras långsiktiga finansiella ställning och flexibilitet. Södra är sedan 2016 närvarande på den svenska kapitalmarknaden genom ett MTN-program med en obligationsram motsvarande 4 miljarder kronor.

Kreditbetyget stärker Södra som finansiell motpart och betyget ligger i linje med våra förväntningar. Detta kommer skärpa vår finansiella styrka, robusthet och flexibilitet ytterligare, säger Magnus Reitersjö, treasurychef och ansvarig för Södras finansiering.

Kreditbetyget börjar gälla omgående.

För frågor, vänligen kontakta:
Magnus Reitersjö, Chef Treasury
Tel: 0470-891 34
Mejl: magnus.reitersjo@sodra.com

Södras presstjänst,
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med 53 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 000 medarbetare runt om i världen. Omsättningen 2020 var 20 miljarder kronor. Vi producerar trävaror, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en världsledande producent av massa och har även en av Europas största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.