Södra fortsätter investera för grön elproduktion i Mönsterås

Södra har beslutat att investera i ett nytt GIS-ställverk från Siemens Energy. Investeringen i Mönsterås stärker Södra som producent av grön el i elprisområde 4.

För att kunna säkerställa ökad elektrifiering med hög tillgänglighet har Södra beslutat att komplettera befintlig elinfrastruktur med en investering i ett 145kV ställverk av gasisolerad typ (GIS). Bruket i Mönsterås är ett av världens mest moderna och högteknologiska, men även en viktig och betydande producent av grön el i elprisområde 4.

"Vi är glada över att kunna meddela vår senaste investering i Siemens Energy's innovativa GIS-teknologi. Tekniken erbjuder inte bara hög pålitlighet och lågt underhållsbehov, det minskar också vår miljöpåverkan, vilket är i linje med våra ambitioner för en grönare framtid", säger Thor-Björn Johansson, Chef Teknikservice ELINDA, Södra Cell Mönsterås.

Siemens Energy använder en banbrytande lösning med vakuumbrytare och luft utan koldioxid med en klimatpåverkan (GWP) på noll som isolerande gas. De flesta GIS-ställverk använder fortfarande SF6 som isolerande gas – vilket har en GWP på 24 300 gånger större än koldioxid och stannar i atmosfären upp till 3200 år.

"Som ett företag med starka hållbarhetsmål är det viktigt för oss att kontinuerligt söka efter och implementera miljövänliga alternativ inom vår verksamhet. I detta fall var det även extra viktigt för oss att lösningen uppfyller den reviderade F-gasförordningen, med teknisk luft som isolation känner vi oss framtidssäkra", säger Thor-Björn.

Den nya GIS-teknologin kommer att installeras vid Södras massabruk i Mönsterås av Omexom och förväntas vara fullt operativ under 2026.

”Södra blir den första industrikunden och den andra totalt sett för denna GIS lösning i Sverige, resterande Norden ligger dock före med hela 43 leveranser från Siemens Energy. Med denna investering fortsätter därmed Södra Cell sin resa mot att vara en föregångare inom hållbarhet och en drivkraft för positiv förändring, inte bara inom skogsindustrin, utan även i hela den svenska elkraftbranschen.” säger Patrick Alila, säljansvarig på Siemens Energy.

För mer information kontakta Södras Presstjänst

E-post: press@sodra.com
Telefon: 0470-890 90

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.