Södra fortsätter satsning på elektrifiering – ställer om i industrin

Södra var först med att börja använda en stor eltruck inom skogsindustrin. Efter ett lyckat test intensifieras nu omställningen till elektrifierad fordonsflotta. Fyra nya eltruckar har köpts in till sågverken i Värö och Långasjö.

Södra är en nettoproducent av el och ska vara helt fossilfria år 2030. Ett naturligt steg i detta arbete är att fortsätta elektrifieringen av fordonsflottan och verksamheten. Därför köper Södra nu in fyra nya, stora eltruckar till sågverken i Värö och Långasjö. De nya tillskotten är del av en bredare satsning.

– Vi producerar elkraften till truckarna i vår egen industri. De har nollutsläpp och möjliggör en helt cirkulär verksamhet. Det hjälper oss och våra kunder att fortsätta bidra till hållbar klimatomställning. Vår ambition är att ersätta hela flottan med eltruckar. Det är framtiden, säger Jörgen Lindquist, affärsområdeschef för Södra Wood.

Främjar digitalisering
Eltruckarna innebär fler fördelar. Med en analys av data från eltrucken kommer arbetsflöden kunna optimeras och dess påverkan på arbetsmiljön är betydligt mindre än från en vanlig truck.

– Eltrucken har samma kraft och prestanda som en dieseltruck, men ger samtidigt lägre buller och vibrationer. Det gör att komforten blir fantastiskt bra och att arbetsmiljön blir bättre för våra anställda. Detta är en satsning som gynnar Södra, våra kunder och klimatet, säger Jörgen Lindquist.

För frågor, vänligen kontakta:
Södras presstjänst,
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med 53 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 100 medarbetare runt om i världen. Omsättningen 2020 var 20 miljarder kronor. Vi producerar trävaror, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en världsledande producent av massa och har även en av Europas största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.