Södra förvärvar golvtillverkaren Föllinge Golv

Södra Interiör förvärvar golvtillverkaren Föllinge Golv AB. Företaget är beläget strax norr om Östersund, har sex anställda och producerar cirka 40 000 kvadratmeter massivt trägolv per år. Södra Interiör tar över verksamheten den 1 januari 2013.

Södra Interiör producerar sedan tidigare massiva trägolv och parkettgolv och förvärvet är ett led i Södra Interiörs strategiska satsning på golvprodukter. Genom förvärvet utökas kunderbjudandet med exklusiva golv av typen koniska golv samt sals- och kammargolv, som levererats till bland annat Ulriksdals slottsteater och Västerås slott.

-          På såväl kort som lång sikt finns det goda möjligheter till synergier mellan verksamheterna inom områdena marknad, produktion, logistik och produktutveckling, säger Ulf Edman, vd Södra Interiör.

Föllinge Golv har sin golvproduktion lokaliserad till Föllinge, cirka 7 mil norr om Östersund. Årsomsättningen uppgår till cirka 10 MSEK. Säljare är två privatpersoner, Sten Eriksson och Rikard Eriksson, samt företagen Rödins Trävaru AB och AB Persson Invest. Sten Eriksson, vars far har grundat företaget, driver det sedan flera år tillbaka tillsammans med sonen Rikard. Rikard kommer fortsatt att leda verksamheten.

För mer information, kontakta gärna:

Ulf Edman, vd Södra Interiör, tfn 070-677 87 69
Magnus Berg, informationsdirektör Södra, tfn 070-52 894 83

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.