Södra genomför unik infrastruktursatsning på RME

Som ett alternativ till diesel inför Södra det fossilfria bränslet RME, rapsmetylester, för egna virkesbilar, lastmaskiner och truckar i Sverige vid fem av sina tankanläggningar. Samtidigt erbjuds transportföretag som har avtal med Södra att tanka RME vid anläggningarna.

Syftet är att sänka totalkostnaden för Södras bränsle och samtidigt erbjuda ett miljövänligare bränsle, säger Henrik Brodin, projektledare för Södras RME-satsning.

Införandet av RME stämmer väl in i Södras affärsmodell där användning av fossilfria och förnybara produkter är central, säger Klara Helstad, hållbarhetschef i Södra.

Södra har ingått avtal om leveranser av svensktillverkad RME med BioFuel Express i Landskrona och Ecobränsle i Karlshamn.

Vi ser en ökad efterfrågan på RME och därmed ligger Södras satsning på RME nu helt rätt i tiden. Det känns mycket stimulerande att som utvald leverantör få vara med i utvecklingen av RME, säger Clemen Rasmussen, vd för BioFuel Express.

Genom avtalet ger vi Södra en kvalitets- och miljömässigt mycket bra produkt och tack vare närheten till Södras tankanläggningar kan vi också erbjuda snabba och säkra leveranser med god service, säger Claes Ramel, vd för Ecobränsle.

RME kommer från och med juni att kunna tankas parallellt med diesel vid Södras fem största egna tankanläggningar i Mönsterås, Mörrum, Värö, Kinda och Långasjö.

Tankanläggningar som tillhandahåller RME har hittills bara funnits på enstaka platser i landet, men det ändrar Södra på nu. Genom att erbjuda RME vid våra tankstationer som är geografiskt spridda över södra Sverige ger vi samma försutsättning att tanka detta förnybara och miljövänliga bränsle som att tanka diesel, säger Henrik Brodin.

Södras målsättning är att RME inom ett år kommer att stå för minst hälften av bränsleanvändningen i Södras svenska verksamhet.

För mer information, kontakta gärna:
Henrik Brodin, projektledare RME, Södra, tfn 0470-856 24
Olle Ankarling, Södras inköpsavdelning, tfn 0470-856 08
Klara Helstad, hållbarhetschef i Södra, tfn 0470-893 33

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.