Södra gör storsatsning på grön elproduktion i Mörrum

Södra har beslutat investera i en ny kondensturbin vid massabruket i Mörrum som innebär en ökad elproduktion i Blekinge med 20 procent. Investeringen, som är på flera hundra miljoner kronor, är ett för Södra stort och viktigt steg i att stärka konkurrenskraften genom att göra mer av träråvaran från familjeskogsbruken och därmed öka skogsgårdens lönsamhet.

Vi står inför en ökande efterfrågan på el i samhället som en del i den gröna omställningen. Samtidigt understryker en betydande ökning av elanvändning vikten av energieffektivitet och en resurseffektiv användning av all energi. Detta är något Södra aktivt arbetar med för att stärka konkurrenskraften i industrin, kunna erbjuda produkter med låga klimatavtryck, bibehålla sin positiva energibalans och fortsatt leverera ett grönt elöverskott. Som ett led i arbetet har Södra beslutat att investera i en ny kondensturbin vid Södra Cell i Mörrum.

- Vårt uppdrag är att skapa maximalt värde av varje träfiber som familjeskogsbruken levererar till industrin. Den här investeringen leder till det både på kort och lång sikt. På kort sikt ökar det vår energieffektivitet och vi kan producera mer el i storleksordning med vad vattenkraften idag producerar i hela Blekinge. På sikt ger det oss fina förutsättningar att vidareutveckla industrin, säger Stefan Sandberg, platschef på Södra Cell i Mörrum.

Kondensturbinen möjliggör ett högre energiutbyte i processen där mer el kan produceras från samma mängd råvara. Den mängd el som levereras ut från Södra Cell Mörrum kommer minska behovet av importerad el från kraftverk med fossil råvara ut på Blekinges elnät. Det kommer också att tillföra kontinuerlig och väderoberoende el till nätet, vilket innebär förbättrad stabilitet.

Den nya turbinen kommer att placeras i en ny turbinhall på Södras fabriksområde och är planerad att tas i drift vid halvårsskiftet 2026.

För mer information, vänligen kontakta:
Stefan Sandberg, Platschef Södra Cell i Mörrum
E-post: stefan.sandberg@sodra.com

Södras presstjänst
E-post: press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.