Södra har beslutat att avveckla sitt ägande i Södra Cell Folla

Södra Cell, som är ägare av Södra Cell Folla, har vid styrelsemöte den 27 augusti beslutat att avveckla sitt ägande i fabriken i Follafoss. Ledningen för Södra Cell Folla har fått i uppdrag att skapa en plan för hur Södras engagemang i fabriken ska avvecklas.

Vid fabriken i Follafoss produceras CTMP, kemisk termomekanisk pappersmassa, som bland annat används för tillverkning av kartong och mjukpapper. Södra Cell planerar att lämna marknaden för CTMP från och med den 1 november 2012.

- Vi har i flera år kämpat med att skapa lönsamhet inom CTMP. Trots att vi har vidtagit flera åtgärder har vi fått allt svårare att hitta en lönsam avsättning för produktionen, säger Gunilla Saltin, vd Södra Cell.

Södra har använt ansenliga resurser för att vända den negativa utvecklingen genom energieffektivisering, produktutveckling och bemanningsminskningar.

- Vi har under en längre tid arbetat med att försöka hitta en lösning för att driften vid fabriken ska bli lönsam, men konstaterar nu att de förutsättningar vi hade tidigare för lönsam produktion av CTMP på Follafoss inte längre finns kvar. Detta beklagar vi djupt, säger Gunilla Saltin.

- Medarbetarna i Folla har genom sin flexibilitet och kreativitet hållit kvaliteten och produktiviteten på en hög nivå och kämpat för att hålla produktionskostnaderna nere, tillägger hon.

2011 producerades 83 500 ton pappersmassa vid fabriken i Folla. I snitt har den årliga produktionen legat på 107 000 ton. Det är idag 51 anställda vid fabriken, vid en nedläggning av fabriken kommer en omställningsprocess att starta som omfattar alla anställda.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Tf koncernchef och vd Södra Cell, Gunilla Saltin, tfn 0470-894 26
Informationsdirektör och medlemschef Södra, Magnus Berg, tfn 070-52 894 83

Fakta om Folla
Den första massaproduktionen startade på Follafoss 1909. Fabriken köptes av Södra 2000. Vid fabriken produceras CTMP, kemisk termomekanisk pappersmassa, som bland annat används för tillverkning av kartong och mjukpapper. Produktionskapaciteten är 100 000 ton och virkesförbrukningen är 300 000 kubikmeter. Antal anställda är 51.

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.