Södra höjer grantimmerpriserna

Södra höjer priset för grantimmer och sänker priset för bränsleved.

Den globala konjunkturen är fortsatt osäker på grund av pandemin, men för sågverksindustrin har marknaden stärkts under sommaren och efterfrågan ökar successivt.

Att efterfrågan på grantimmer ökar är positivt efter en tid av oro och avmattning. Förutsättningarna för vår produktion i skogen är god och vi har fortsatt högt fokus på de granbarkborreangrepp vi har på medlemsmark, säger Olof Hansson, Affärsområdeschef, Södra Skog.

Tillgången på bränsleved i Sverige och övriga Europa är stor, vilket skapat ett högt lager av bränsleved vid såväl industri som terminal. Utbudet är drivet av en hög avverkningstakt, samt ett högt bränslevedsutfall i avverkningarna till följd av granbarkborreangreppen.

Följande prisjusteringar görs och gäller från och med 28 september 2020:

• Grantimmer höjs med 30 kr/m³fub
  • Bränsleved sänks med 30 kr/m³fub

För mer information, vänligen kontakta:
Olof Hansson, affärsområdeschef, Södra Skog,
E-post: olof.hansson@sodra.com

Södras presstjänst
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med 53 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Omsättningen 2019 var 23 miljarder kronor och antalet anställda 3 100. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.