Södra höjer priset för barrmassa i Europa från 1 april

Efter en tid av sjunkande massapriser under fjolåret har marknaden för barrmassa under början av 2016 stabiliserats, och utsikterna är fortsatt goda. Ett antal globala prisinitiativ har redan tagits.

"Vi vet av erfarenhet att våren karaktäriseras av starkare efterfrågan än inledningen av året, och det är också den tid på året då många Europeiska massaproducenter tar underhållsstopp. Vi förväntar att marknaden kommer att stärkas ytterligare", säger Magnus Björkman, VD för Södra Cell International.

Som en följd av starkare global marknad och stabil efterfrågan höjer Södra sitt marknadspris för barrmassa i Europa till 810 USD/ton. Det nya priset gäller från 1 april 2016.

För mer information, kontakta:
Magnus Björkman, VD för Södra Cell International, +46 70-265 75 22
Henrik Wettergren, Sales Director Europe, +46 73 069 70 12

Presskontakt: Södras presstelefon, tel: 0470 890 90

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 50 000 sydsvenska skogsägare, har 3 500 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.