Södra höjer virkespriserna

För att möta den fortsatt höga efterfrågan på skogsråvara höjer Södra priserna på flera virkessortiment från och med den 21 augusti.

Prisjusteringarna omfattar timmer, klena sågbara sortiment, barrmassaved, lövmassaved, bränsleved och grot. Prisjusteringarna syftar till att stimulera skogliga aktiviteter som föryngringsavverkning, gallring och naturvårdande skötsel.

De osäkerheter som fortsatt råder på den globala virkesmarknaden gör att läget snabbt kan förändras. Samtidigt är Södras bedömning att den goda efterfrågan på skogsråvara är långsiktig.

– Marknadens efterfrågan på råvara från familjeskogsbruken är fortsatt hög. Den ökade efterfrågan beror på att allt fler vill använda skogen och dess råvara, vilket ger en virkesmarknad med ett råvaruunderskott. Därför är det så viktigt att vi fortsätter vårt arbete med att skapa maximalt värde av varje träfiber, säger Peter Karlsson, affärsområdeschef på Södra Skog.

Följande prisjusteringar görs och gäller från och med 21 augusti 2024:

Timmer

• Grundpriset på normaltimmer av gran höjs med 100 kr/m³fub
  • Grundpriset på normaltimmer av tall höjs med 70 kr/m³fub
  • Grundpriset på klentimmer och kubb höjs med 50 kr/m³fub
  • Grundpriset på boktimmer/kubb höjs med 50 kr/m³fub

Massaved

• Grundpriset på barrmassaved och bokmassaved höjs med 50 kr/m³fub
  • Grundpriset på lövmassaved höjs med 30 kr/m³fub

Bränsleved och skogsflis

• Grundpriset på bränsleved höjs med 30kr/m³fub
  • Grundpriset på grotflis (grenar och toppar) höjs med 20kr/m³s

För mediefrågor, kontakta
Södras presstjänst
press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.