Södra Interiör bygger nytt logistikcenter i Sverige

Södra Interiör har beslutat att bygga ett nytt, gemensamt logistikcenter i Sverige. Logistikcentret placeras i Strömsnäsbruk och ska ersätta flertalet av dagens lager. Syftet är att effektivisera och förbättra servicen på den svenska och danska marknaden samt att stärka Södra Interiörs konkurrenskraft.

Logistikcentret kommer att placeras vid Strömsnäsbruk, intill E4:an, och ha en yta om cirka 28 000 kvadratmeter. Målet är att upphandlingen av byggnationen ska vara slutförd innan den 1 februari 2014 och att byggnadsarbetet ska påbörjas under våren 2014. Logistikcentret beräknas stå klart och börja användas sommaren 2015.

Logistikcentret är en strategisk satsning som möjliggör en effektivare distribution av produkter i södra Sverige och Danmark. Investeringen innebär både ekonomiska och miljömässiga vinster eftersom det totala transportbehovet kommer att minska i och med en ökad lastfyllnadsgrad. Arbetsmiljön kommer även att förbättras då det nya logistikcentret blir modernt och bättre anpassat till verksamhetens behov. De lokaler som i dagsläget används som lager i Kallinge kommer med det nya logistikcentret att frigöras för utveckling av produktionen.

– Det nya logistikcentret i Strömsnäsbruk är en stor och viktig komponent i vår framtidssatsning. Logistik och distribution är viktiga konkurrensmedel för att bli en attraktivare partner till våra kunder. Idag har vi ett flertal lager som vi nu ersätter med ett. Det blir betydligt mer kostnadseffektivt och vi kommer att kunna erbjuda en förbättrad service till våra kunder genom att större delen av vårt sortiment samlas på en och samma plats, säger Ulf Edman, vd Södra Interiör.

Sedan tidigare har Södra Interiör investerat i ett nytt centrallager i Norge, i Brumunddal norr om Oslo.

För mer information, kontakta gärna:
Ulf Edman, vd Södra Interiör, tfn 0706-77 87 69
Magnus Berg, informationsdirektör Södra, tfn 0705-28 94 83

Södra Interiör är ett nordiskt inredningsföretag som skapar träbaserade interiörlösningar från golv till tak. Vårt mål är att skapa miljöer att trivas i och njuta av både hemma, på kontoret och i offentliga miljöer. Idag finns våra produkter över hela världen främst i Europa och Asien. Vi har 600 medarbetare och omsätter 1,3 miljarder kronor.

Företaget ingår i Södra, en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi.

Citat

Ulf Edman, vd Södra Interiör