Södra investerar i produktion av giftfritt plantskydd

Under hösten 2013 investerade Södra i en ny anläggning för produktion av det egna, giftfria plantskyddet mot snytbagge, Cambiguard, vid plantskolan i Falkenberg. Efter goda resultat har nu beslut fattats om att investera i ytterligare en anläggning.

-        Intrimningen av den nya anläggningen har gått över förväntan både avseende kvalitet och produktionskapacitet. Mot bakgrund av detta har vi tagit beslutet att investera i ytterligare en anläggning i Falkenberg. Anläggningen ska tas i drift under 2014 och kommer att ha kapacitet att belägga 12 miljoner plantor per år med Cambiguard, säger Johan Jonsson, chef för Södra Skogs produktionsenhet.

Södra har sedan flera år arbetat med att ta fram ett giftfritt skydd mot snytbagge. Våren 2013 introducerades Södras eget plantskydd Cambiguard för täckrotsplantor på marknaden. Plantskyddet har under flera år visat mycket goda resultat i både Södras och egna och i Sveriges lantbruksuniversitets officiella tester vid Asa försökspark.

Södra Skogsplantor producerar och förmedlar cirka 35 miljoner plantor per år till skogsägare i främst södra Sverige. Produktionen sker i anläggningarna i Falkenberg och i Flåboda, som ligger i närheten av Tingsryd. Södra Skogsplantor omsätter cirka 110 miljoner kronor.

Södra är en stor aktör på den svenska plantmarknaden och försörjer Södras medlemmar med kostnadseffektiva plantor av hög kvalitet. Södra Skogsplantor levererar huvuddelen av plantorna till Södras medlemmar, men säljer också plantor till andra skogliga aktörer och skogsägare.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Johan Jonsson, chef produktionsenheten, 0470-893 34
Göran Örlander, skogschef, 0470-893 62

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.