Södra klubbar rekordstor vinstdelning – 3,2 miljarder kronor delas ut

Rekordsumman 3 243 miljoner kronor delas ut till Södras 52 000 medlemmar. Det klubbades på Södras årliga föreningsstämma.

Onsdagen den 31 maj hölls Södras årliga föreningsstämma i Lund. Södras 52 000 medlemmar representerades av 200 förtroendevalda på plats, som under dagen fattade beslut om bland annat 16 motioner, årets vinstdelning samt styrelseledamöter och -ordförande.

3,2 miljarder kronor till medlemmarna i Södra
Stämman valde att godkänna styrelsens förslag om en vinstdelning till medlemmarna på 3 243 miljoner kronor (2 239), vilket är den högsta summan någonsin för ett enskilt år. Summan motsvarar i snitt 63 010 kronor per medlem och 42 procent av resultatet före skatt.

– Det känns fantastiskt kul att stämman beslutat om en rekordstor vinstdelning. Det är viktigt att föreningens goda resultat från 2022 kommer medlemmarna till del – inte minst i tider när många har drabbats av höga energipriser och andra utmaningar i skogen, säger styrelsens ordförande Magnus Hall.

Vinstdelningen består av utdelning på virkesleveranser med 871 miljoner kronor (motsvarande 14 procent), utdelning på insatskapital (inbetalt och emitterat kapital) med 1738 miljoner kronor (motsvarande 30 procent), extra utdelning på inbetalt insatskapital med 423 miljoner kronor (motsvarande 20 procent) och insatsemission med 211 miljoner kronor (motsvarande 10 procent)

– Södramodellen bygger på att premiera aktiva medlemmar och nu visar den sin styrka igen. Även med en rekordhög utdelning står föreningen starkt framåt. Vi behåller en hög soliditet, vilket gör Södra redo att hantera utmaningar och flexibelt nog att agera på möjligheter. För oss det inte en fråga om att ha hög soliditet eller investera – vi ska klara av att ha både och. Detta är en särskilt viktig balansgång för den osäkra tid som ligger framför oss, säger Magnus Hall.

Beslut fattade under stämman
Till styrelse med mandat för kommande år omvaldes ledamöterna Magnus Hall, Paul Christensson, Kristina Alsér, Hans Berggren, Pål Börjesson, Mats Sandgren, Hannele Arvonen, Carina Olson och Mikaela Johnsson. Magnus Hall valdes om som styrelsens ordförande för perioden.

Under föreningsstämman fördelades också priser, däribland till:

Journalisten och författaren Pär Fornling tilldelades priset till Lars-Eric Åströms ära för sitt mångåriga arbete med att sakligt beskriva och sprida kunskap om familjeskogsbrukets förutsättningar. Prissumman är 30 000 kronor.

Programområdet för den skogliga delen vid Ryssbygymnasiet tilldelades stipendie ur Gösta Edströms Hedersfond. Detta för att kunna uppmärksamma och premiera tre företag inom ung företagsamhet. Prissumman är 45 000 kronor, som fördelas på nio elever.

För frågor från medlemmar, vänligen kontakta:
Södras medlemsservice
Tel: 0470–891 00
E-post: medlemsservice@sodra.com

För frågor från media, vänligen kontakta:
Södras presstjänst
Telefon: 0470–890 90
E-post: press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med 52 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 300 medarbetare och under 2022 omsatte Södra 33 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.

Citat

Södras styrelseordförande Magnus Hall