Södra kraftsamlar inom sågade trävaror och interiörträ

Södra kraftsamlar resurser inom sågade och hyvlade trävaror med interiörträ genom att fusionera affärsområdena Södra Timber och Södra Interiör. Sammanslagningen stärker Södras marknadsnärvaro och ska realisera synergier inom administration, teknik, logistik och försäljning.

-Genom att fusionera Timber och Interiör tar vi ett strukturellt grepp inom sågade och hyvlade trävaror samt interiörträ. Vi stärker vår marknadsnärvaro och industriella struktur, vilket gör det möjligt att realisera synergier på hela flödet från råvara till kund. Vi kommer på så sätt att kunna ge bättre erbjudande till våra kunder och därigenom stärka deras konkurrenskraft, säger Lars Idermark, koncernchef i Södra.

Samgåendet stärker skogsägarnas erbjudande av trävaror och interiörträ och därmed också skogsgårdens lönsamhet. Fusionen är ett naturligt steg i Södras koncernstrategi att bli en mer sammanhållen och lönsam koncern.

-Det ligger i linje med att öka vår interna effektivitet, något som vi jobbar med på alla fronter, säger Lars Idermark.

Beslutet att inleda fackliga förhandlingar om fusion mellan affärsområdena togs av Södras styrelse på tisdagen den 7 oktober.

Till chef för det sammanslagna affärsområdet har utsetts Håkan Svensson, i dag chef för Södra Timber. Håkan Svensson har varit inom Södrakoncernen sedan 2005 och har varit såväl chef för Södra Interiör som skogsdirektör.

Södra Timber producerar sågade trävaror och omsatte 2013 cirka 3,3 Mdr SEK. Södra Interiör producerar hyvlade trävaror och svarvade trävaror för interiört bruk, såsom lister, paneler, golv, stolpar, limfog och andra träinredningsprodukter och omsatte 2013 cirka 1,2 Mdr SEK. Det nya affärsområdet får namnet Södra Wood, en sammanlagd omsättning på cirka 5,5 Mdr SEK och cirka 1 500 anställda.

För ytterligare information kontakta:
Lars Idermark, vd och koncernchef, tfn 0470-894 35
Håkan Svensson, affärsområdeschef Södra Timber, tfn 0470-893 26