Södra och Lenzing får internationellt samarbetspris

Södra och samarbetspartnern Lenzing har tidigare idag den 6 november 2023 mottagit International Textile Manufacturers Federation (ITMF) Award 2023 i kategorin Internationellt samarbete för sina gemensamma prestationer inom textilåtervinning och cirkulär ekonomi.

International Textile Manufacturers Federation (ITMF) hedrar enastående prestationer och förtjänster inom textilsektorn i två kategorier: Hållbarhet & Innovation och Internationellt samarbete. De två företagen har samarbetat sedan 2011 för att utveckla träbaserad dissolvingmassa (textilmassa) och utökade samarbetet med textilåtervinning år 2021, vilket har varit ett avgörande bidrag till att främja den cirkulära ekonomin inom modeindustrin.

“Denna utmärkelse är bevis på vårt framgångsrika samarbete med Lenzing och vår gemensamma förmåga att utveckla innovativa lösningar för en mer hållbar framtid. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt samarbete och åstadkomma verklig förändring inom textilindustrin”, säger Lotta Lyrå, VD och koncernchef för Södra.

OnceMore®-massan från Södra (som vidareutvecklats i samarbete med Lenzing och Södra) används sedan som råmaterial för att producera Lenzings fibrer med REFIBRA™-teknologi. OnceMore®-processen gör det möjligt att bearbeta och återvinna en blandning av bomull och polyester.

ITMF har bland annat betonat det gemensamma LIFE TREATS-projektet (Textilåtervinning i Europa i stor skala), som stöttas av ett EU-bidrag på 10 miljoner euro inom LIFE 2022-programmet. Projektet syftar till att bygga en storskalig anläggning av textilåtervinning på Södra Cell i Mörrum.

"Vi är mycket stolta över att tillsammans med vår långvariga partner Södra ta emot detta prestigefyllda pris. Detta är ett erkännande av vår gemensamma vision att skapa en cirkulär ekonomi för textilier och minska den negativa påverkan som textilindustrin har på miljön”, sa Stephan Sielaff, VD för Lenzing.

För mer information om ITMF Awards 2023, besök ITMF:s webbplats.

För frågor, vänligen kontakta:
Åsa Degerman, Chef OnceMore®
Email: asa.degerman@sodra.com

Dominic Köfner, Vice President Corporate Communications & Public Affairs, Lenzing AG, Austria
Phone: ++4 7672 701 2743
Email: media@lenzing.com

Södras presskontakt
Tel: +46 470-890 90
E-post: press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med 52 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 300 medarbetare och under 2022 omsatte Södra 33 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.

Om OnceMore®
OnceMore® är världens första återvinningssystem för blandtextil. Processen kombinerar post-konsumenttextilavfall med förnybart trä från Södras ansvarsfullt skötta skogar för att producera högkvalitativ dissolvingmassa (textilmassa).

Om Lenzing Group
Lenzing Group står för ekologiskt ansvarsfull produktion av specialtextilfibrer tillverkade av den förnybara råvaran trä. Som innovationsledare är Lenzing en partner för globala textil- och nonwoven-tillverkare och driver många nya tekniska utvecklingar. Lenzing Groups högkvalitativa fibrer utgör grunden för en mängd olika textilprodukter, allt från eleganta kläder till mångsidiga jeans och högpresterande sportkläder.

Ansvarsfriskrivning LIFE TREATS
LIFE22-ENV-SE-TREATS – 101113614 medfinansieras av Europeiska unionen. Åsikter som uttrycks är dock författarens egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller CINEA:s. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.