• Södra/

Södra ökar nyttan för markägare genom satsning på strötorv och växttorv

Södra ökar den ekonomiska nyttan för sina ägare genom att arbeta för att öka förädlingsgraden i torvproduktionen och genom produkt- och förpackningsutveckling vad det gäller strötorv och växttorv.

Vi ska standardisera produkthantering och försäljning kring strötorv och växttorv. Konsumentvänliga förpackningar är ett sätt att attrahera konsumentgrupperna djurägare och växtodlare. Vi vill också föra ut budskapet att strötorv är det mest hälsosamma ströalternativet för djuren. När det gäller växttorv tittar vi på hur vi på ett effektivt sätt kan höja produktens ekonomiska värde för skogsägaren, säger Sofia Persson, biobränslechef i Södra Skog.

En ökad satsning på strötorv och växttorv kräver anläggning av nya torvtäkter. Ett arbete pågår för att inom de närmaste åren starta upp ny utvinning av torv på cirka 400 hektar både Södraägd och medlemsägd mark.

Vi har haft kontakt med många intresserade markägare och håller nu på att iordningställa flera markområden för torvutvinning. Verksamheten kräver myndighetstillstånd som kan ta olika lång tid att få. Några nya täkter är därför redan öppnade medan utvinning dröjer på andra, säger Anders Kroon, produktionsledare för Södra torvutvinning.

Torv är en 200 år gammal skogsprodukt och sedan några decennier är torvutvinning på väg tillbaka. Torvutvinning sker idag på 600 hektar inom Södras verksamhetsområde, men en betydligt större medlemsareal än så, cirka 30 000 hektar, är lämplig för torvutvinning. Södra började utvinna torv på medlemsmarker i början av 1980-talet för att ge sina medlemmar skälig ersättning för markintrånget. Ersättningen regleras genom att markavtal mellan skogsägaren och Södra. I avtalet åtar sig Södra att efter genomförd utvinning återställa marken på ett korrekt sätt.

Arbetet på torvtäkterna är som intensivast under sommarmånaderna. I år är 40 personer sysselsatta i Södras torvproduktion och 30 traktorer och 2 grävare används.

För mer information, kontakta gärna:

Sofia Persson, biobränslechef Södra Skog, tfn 0470-859 86

Anders Kroon, produktionsledare för Södras torvutvinning, tfn 0340-633 812

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.