Södra ökar produktionstakten vid Södra Timber Mönsterås

Trots det rådande ekonomiska läget håller Södra uppe produktionen i sina industrier. Vid några av sågverken, bland annat Södra Timber Mönsterås, ökas till och med produktionstakten.

I maj togs en rad beslut om investeringar för att öka vidareförädlingsgraden vid några av Södras sågverk, däribland Södra Timber Mönsterås. Investeringarna möjliggör en mer rationell produktion och ökad intjäningsförmåga då man kan vidareförädla en större andel av produktionen. Investeringarna omfattar bland annat automatisering i justerverk och hyvleri, vilka har slutförts under hösten. Beslut har även tagits om att öka produktionen genom att från den 1 april 2013 gå från två till tre skift vid sågverket. Årsproduktionen förväntas bli 410 000 kubikmeter sågad trävara.

– Trots rådande ekonomiska läge håller vi uppe produktionen i våra industrier och till och med ökar produktionstakten vid några av våra sågverk, bland annat vid Mönsteråssågen, säger Håkan Svensson, skogsdirektör och tf vd Södra Timber.

När det gäller försäljningspriserna på trävaror är de fortsatt mycket låga, men vi ser ökande exportmöjligheter till vissa marknader. Den ökade produktionsvolymen kommer därför att stärka intjäningsförmågan och ge lägre produktionskostnader.

Södra planerar för ökade volymer nästa år, vilket innebär att industrierna är i behov av ännu mer råvara. Det är därför fortsatt god efterfrågan på virke. Affärsområdena Södra Cell och Södra Interiör kommer att köra för fullt under 2013 och i många fall beräknas ökande volymer gå åt.

– Våra massaindustrier är i behov av stora volymer löv- och barråvara och vi har också en mycket stor efterfrågan på den sågbara björken.

– Prissänkningar på Södras virkessortiment är inte aktuellt för tillfället. Prisnivån på massaveden ger fortfarande förutsättningar för bra netton i gallringar, inte minst genom möjligheterna till volymtillägg. Även prisbilden på timmersortimenten är relativt god historiskt sett, men vi kan inget sia om den framtida utvecklingen, säger Håkan Svensson.

För mer information, kontakta gärna:

Håkan Svensson, skogsdirektör, tfn 0457-316 00

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.

Citat

Trots rådande ekonomiska läge håller vi uppe produktionen i våra industrier och till och med ökar produktionstakten vid några av våra sågverk, bland annat vid Mönsteråssågen.
Håkan Svensson, skogsdirektör och tf vd Södra Timber