Södra säljer UAB SIWood till Sörnsen Holzleisten

Södra säljer UAB SIWood i Litauen till det tyska företaget Sörnsen Holzleisten. Övertagandet äger rum den 1 juli.

SIWood är ett dotterbolag i Södrakoncernen som producerar MDF-produkter till väggar ochtak, foder, fönsterbrädor och fönstersmygar. Företaget har en årlig produktion på en miljon kvadratmeter och de största marknaderna är byggvaruhandeln i Sverige och Norge. Anläggningen har 60 medarbetare.

- Den 1 januari i år överlät vi Södra Wood Grimslöv till Sörnsen Holzleisten och har sedan dess fördjupat samarbetet med företaget. Idag är de en av våra huvudleverantörer, i och med att Sörnsen Holzleisten förvärvar SIWood förstärks samarbetet ytterligare. Övertagandet av SIWood ger Sörnsen en konkurrenskraftig produktion, vilket betyder ökad leveranstrygghet samt en förbättrad flexibilitet för oss som kund, säger Jörgen Lindquist, affärsområdeschef på Södra Wood.

Köpare är Sörnsen Holzleisten, grundat 1945 och har flera enheter i norra Tyskland, Estland och Sverige. Företaget producerar ett brett utbud av lister, standardssortimentet innehåller över 3 000 artiklar, med olika träslag och levererar till länder i hela världen. Företaget omsätter 70 miljoner euro och har 350 anställda.

– Sörnsen-koncernen står inför en kraftig ökning av affärsverksamheten i år. SIWood fokuserar på att tillverka MDF-lister och -skivor för de skandinaviska marknaderna och har tillgänglig kapacitet. Denna kapacitet kan Sörnsen använda för att köra MDF-produkter för marknaden i Centraleuropa. SIWood, som framöver ska stå för "Soernsen International Wood", kommer inom kort att presentera fler MDF-produkter, och under andra hälften av 2017 kommer bolaget även att lansera furuprodukter, Robert Sörnsen, VD för Sörnsen Holzleisten.

­–  Personalen är fortsatt mycket engagerad och vi uppskattar det goda samarbetet mellan Södra och Soernsen, säger Robert Sörnsen.

För mer information, vänligen kontakta:
Jörgen Lindquist, Affärsområdeschef, Södra Wood,

Södras presstjänst,
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.