Södra samlar sina sågverk i Södra Timber

Södra Timber övertar lövsågverken i Djursdala och Traryd från affärsområdet Södra Interiör. Övergången sker den 1 juli. Genom beslutet samlas Södras samtliga sågverk i ett affärsområde.

- Södra Interiör har sitt fokus på att producera och sälja förädlade interiörträprodukter. Genom att överlåta lövsågverken får vi möjlighet att ägna större fokus på offensiva satsningar i värdekedjan framåt, säger Ulf Edman, vd Södra Interiör.

- Vi får nu även möjlighet att hantera en del barråvara vid sågverket i Traryd, som idag är en renodlad lövträsåg. Redan i augusti börjar vi såga grankubb och går upp i tvåskift på sågen. Med denna förändring blir produktionen mer flexibel och kan anpassas till marknadsutvecklingen för både för barr- och lövträvaror, säger Håkan Svensson, vd Södra Timber.

Vid de båda lövsågverken sågar Södra i princip alla de lövträslag som växer i södra Sverige. Delar av det sågade lövvirket förädlas i Södra Interiör, men en betydande del av produktionen säljs vidare till företag inom möbelindustrin.

Södra Interiör är en komplett leverantör av träbaserade interiörprodukter. Företaget tillverkar lister, panel, massiva golv, parkettgolv, limfogsskivor och andra inredningsprodukter i furu och lövträ. Det finns både obehandlade och ytbehandlade produkter som via bygghandeln levereras till privatpersoner, byggindustrin och husfabriker. En annan stor kundgrupp är träindustrin, med bland annat dörr- och fönstertillverkare, samt inredningsföretag.

Södra Timber har sedan tidigare åtta moderna produktionsanläggningar i södra Sverige och producerade 1,4 miljoner kubikmeter sågad barrträvara 2012. I Norge finns sågverket Södra Timber Hauerseter med en kapacitet på 60 000 kubikmeter.

För mer information, kontakta gärna:
Ulf Edman, vd Södra Interiör, tfn 0706-77 87 69
Håkan Svensson, vd Södra Timber, tfn 0768-03 33 33
Magnus Berg, informationsdirektör Södra, tfn 0705-28 94 83

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.