Södra satsar stort på lövkoncept – från plantor till färdiga produkter

Södra utvecklar en unik satsning på lövträd i hela förädlingskedjan – från plantor till färdiga produkter. I raden av satsningar, såsom list- och inredningsdetaljer och textilmassa, startar nu också en satsning på skogsskötsel av lövträd.

Genom vårt heltäckande lövkoncept med plantor, kunskap kring lövskogsskötsel, industriell avsättning till bra priser och förädling till färdiga produkter är vi ett starkt stöd i skogsägarnas arbete med att skapa god lönsamhet i skogen, säger Södras skogschef Göran Örlander.

Lövsatsningen börjar redan i plantskolorna. För att ge skogsägarna en bra balans mellan biologisk mångfald och lönsam skogsproduktion kommer Södra att öka framställningen av lövträdplantor. Under våren inledde Södra produktion av ekplantor med svensk härkomst vid Södra Skogsplantors anläggning i Falkenberg. Syftet är att möta skogsägarnas behov av svenska ekplantor och på sikt även industrins efterfrågan på svensk ek som råvara till tillverkning av bland annat träinredning så som golv.

Lönsam lövskogsproduktion kräver god virkeskvalitet. Södra satsar därför på effektivare lövskogsskötsel och har tillsatt en central lövskötselexpert.

Kunskapen om hur vi ska sköta lövskogsbestånden på ett bra sätt har länge varit bristfällig. Min uppgift är att sprida information om effektiva arbetssätt och bra skötselmodeller för lövskog, säger Södras lövskötselexpert Anders Ekstrand.

Skogsproduktionen och virkesförrådet av lövträd ökar sedan många år i de sydsvenska skogarna. Det globala behovet av förnybar och certifierad fiber gör den sydsvenska lövskogen extra eftertraktad. Södra har mött den ökade efterfrågan bland annat genom ökad lövträförädling vid de egna lövträsågverken i Djursdala och Traryd, förvärv av parkettgolvstillverkaren Berg & Berg samt framställning av textilmassa av certifierad björkmassaved vid massabruket Södra Cell Mörrum. Södras lövträsatsning fortsätter nu med tillverkning av textilmassa av asp.

För mer information, kontakta gärna:
Göran Örlander, skogschef Södra, tfn 0470-893 62
Anders Ekstrand, lövskötselexpert Södra, tfn 0470-855 01

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.