Södra tar första spadtag i Mörrum

På tisdagen togs det första officiella spadtaget för den nya indunstningen och brunmassatvätten vid Södras massabruk i Mörrum. Beslutet att investera 1 miljard kronor togs i februari i år och innebär flera positiva effekter.

- Idag har vi tagit det första officiella spadtaget för den nya indunstningen och för brunmassatvätten. Investeringen gör att vi kan växa med våra kunder då det innebär en ökad produktion av pappers- och dissolvingmassa. Det innebär även en förbättrad energibalans i anläggningen vilket betyder att vi kan öka leveranserna av fjärrvärme och biobränslen,  säger Stefan Sandberg, platschef.

Södras investering är det andra steget i en långsiktig satsning på massabruket i Mörrum och innebär att Södra nu investerar totalt 1,7 miljarder vid anläggningen.

Ökad produktion
Förutom investering i ny indunstningsanläggning kommer brunmassatvätten på dissolvinglinjen att moderniseras. Indunstningen ger förutsättningar för att öka produktionen och den möjliggör ökade energileveranser av såväl el och fjärrvärme som biobränslen.  Genom denna investering erbjuder Södra sina kunder större volymer av såväl pappers- som dissolvingmassa och den totala produktionen kommer efter expansionen att uppgå till 470 000 ton, från tidigare 425 000 ton.

- Det är oerhört roligt att vi får möjligheten att göra så långsiktiga investeringar här i Mörrum, säger platschef Stefan Sandberg.

Tisdagens spadtag blev lite annorlunda när Södras vd och koncernchef Lars Idermark och platschef Stefan Sandberg, istället för spaden, tog fram sprängämnena. Genom att spränga en jordhög markerade de att bygget nu är igång.

Med vid sprängningen var även Per-Ola Mattsson Karlshamns kommunalråd, Daniel Wäppling, Kommundirektör, Maria Zimdahl, Segmentchef/Vice VD Infraservices Division NCC och Jimmy Lindström, ansvarig för återvinningssidan i Skandinavien Andritz.

Bygget beräknas stå klart i november 2017.

För kommentarer:
Stefan Sandberg, platschef
Tfn: 0454 - 555 50

Presskontakt:
Södras presstjänst
Tfn: 0470 – 890 90

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.