• Södra/

Södra tecknar avtal om att förse Stora Enso med sulfatlignin från världsledande ny fabrik

Södra bekräftar att Stora Enso är bland de första köparna av sulfatlignin. Det följer på den stora investeringen som meddelades tidigare i år avseende sulfatligninproduktionen vid Södras anläggning i Mönsterås. Fabriken blir den första kommersiella sulfatligninfabriken i Sverige och den största i sitt slag i världen. Den beräknas vara i drift 2027.

Stora Enso har under det senaste årtiondet utvecklat kompetens och kunnande inom lignin och driver en egen pilotanläggning för batterimaterial. Stora Enso har en stark tro på ligninets möjligheter och är nu i behov av en extern råvarukälla. Marknadens efterfrågan på hållbara material och lösningar medför en snabb tillväxt av användningsområdena för lignin.

Ett potentiellt stort användningsområde är Stora Ensos teknologi Lignode® som kan ersätta fossilbaserade anodmaterial i både litiumjon- och natriumjonbatterier.  Därmed är det en viktig komponent inom hållbar elektroniktillverkning och även inom flera olika typer av energilagring. Lignin förekommer också i riklig mängd, och är den näst vanligaste polymeren i naturen efter cellulosa. Utöver ligninets positiva praktiska egenskaper tilltalar det företag som Stora Enso på grund av sitt förnybara innehåll, lägre koldioxidavtryck och att det är biologiskt nedbrytbart. Södras tillgång till skogsråvara genom sina över 50 000 medlemmar i form av familjeskogsbrukare och ambitionen att vara en råvaruleverantör kompletterar Stora Ensos kunskaper om användningsområden och praktiska erfarenhet av lignin som råvara. Södra tillför också skalbarhet, med potential att tillverka upp till 250 000 ton sulfatlignin per år om teknologin skulle tillämpas på alla tre massabruken.

– Från 2027 kommer Södra att spela en avgörande roll i ökningen av sulfatlignin som en förnybar och hållbar ersättningsprodukt för fossilbaserade material. Stora Enso är en central kund, partner och leverantör av teknologiskt stöd, vilket positionerar oss i hjärtat av en värdekedja som kan leda fram till en rad klimateffektiva lösningar för den gröna omställningen, där fordonsindustri och energilagring är avgörande delar. Stora Enso kan i sin tur lita på vårt ansvarsfulla skogsbruk och det låga koldioxidavtryck våra massabruk har. Stora Ensos erfarenhet och kunskap om värdekedjan gör bolaget till en idealisk kund och vi ser fram emot ett innovativt och produktivt samarbete, säger Johannes Bogren, chef för bioprodukter på Södra.

– Det är spännande för oss att samarbeta med Södra om det här viktiga projektet. Avtalet säkrar inte bara ytterligare en tillförlitlig källa till sulfatlignin till våra innovativa produkter som Lignode till batterier, utan understryker också den ökade betydelsen av lignin för att utveckla hållbara lösningar inom olika branscher. Södra kan genom att dra nytta av vår kompetens inom ligninteknologi producera lignin av hög kvalitet som följer våra hållbarhetskrav, säger Juuso Konttinen, chef för biomaterialtillväxt på Stora Enso.

Södras verksamhet i Mönsterås

Södra har valt att investera i produktion av sulfatlignin i Mönsterås; en anläggning med sågverk, massabruk, vindkraftdrivna fabriker och en egen hamn. Det är ett strategiskt, konkurrenskraftigt val som skapar större möjligheter att nå ut på internationella marknader. Den förnybara överskottsenergin från massabruket ger en sulfatligninprodukt med lågt koldioxidavtryck. Investeringen finansieras med stöd från Energimyndigheten och ingår i EU:s facilitet för återhämtning och resiliens samt Next Generation EU.

År 2020 togs världens första kommersiella biometanolfabrik i drift vid anläggningen i Mönsterås. Den stärkte Södras ställning som växande leverantör av gröna alternativ till fossilbaserade produkter. Sulfatlignin är ännu ett steg framåt på denna viktiga resa.

En bild som visar text, Teckensnitt, Electric blue, skärmbild

Automatiskt genererad beskrivning

För mediefrågor, kontakta
Södras presstjänst
press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.