Södra utökar produktionen vid sågverket i Värö och nyanställer

Södras sågverk i Värö utökar från 2,5-skift till 3-skift från och med september i år och får därmed en årstakt på 600 000 kubikmeter. Bemanningen ökar med 20 personer och rekryteringen är i full gång.

–   Konjunkturen ser lovande ut och vi känner oss redo att ta sista steget mot full produktion. Utökningen hänger också samman med Södras expansion vid massabruket i Värö, säger Håkan Svensson, vd för Södra Timber.

Den 1 oktober 2013 gick sågverket i Värö upp från 2-skift till 2,5-skift, vilket innebär en befintlig årstakt på 500 000 kubikmeter.

Vi valde att ta utökningen i två steg med tanke på marknadsutveckling och råvaruförsörjning. Nu känner vi att vi har marknaden med oss och vi har fått en säkerhet i råvaruförsörjningen. Vi vågar därför ta steget mot full produktion, det vill säga en årstakt på mellan 600 000-650 000 kubikmeter, säger Håkan Svensson.

Värös huvudmarknader är Storbritannien, USA och Sverige.

Storbritannien är vår viktigaste marknad och den utvecklas bra. Det beror delvis på att engelska staten subventionerar lån till förstagångsköpare. Vi är delägare i Crown Timber som distribuerar trävaror från fyra hamnar till kunder i Storbritannien. Prognosen för 2014 visar även på ett ökat husbyggande i USA. Vi planerar därför att leverera en större andel dit. Vi flyttar volymer som ska till den amerikanska östkusten från vårt sågverk i Mönsterås till Värö.

Totalt kommer cirka 20 personer att nyanställas för att klara produktionsökningen.

Vi börjar utöka personalstyrkan redan nu eftersom vi går upp i tvåskift vid vår hyvel för att vara i takt med den sågade produktionen. Efter semestern ska de flesta vara på plats och från och med september ska vi vara ett fullt fungerande treskift, säger Håkan Svensson.

Att Södras styrelse beslutat att investera fyra miljarder kronor i en kraftig utbyggnad av massabruket som ligger intill sågverket i Värö påverkar också tidplanen för sågverkets utökning.

Vi är beroende av varandra inom så många områden när det gäller till exempel bark-, flis- och energiförsörjning. Därför ligger det rätt i tiden att trappa upp vår produktion nu, säger Håkan Svensson.

För ytterligare information kontakta gärna:
Håkan Svensson, vd Södra timber 076-8033333
Magnus Berg, informationsdirektör Södra 070-5289483

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.