Södra väljer NCC för mark-, anläggnings- och byggnadsarbete i Värö

Södra har beslutat att ge NCC uppdraget att genomföra mark-, anläggnings- och byggnadsarbeten vid utbyggnaden av massafabriken Södra Cell Värö. NCC börjar omgående med planeringen och byggstart beräknas ske i september.

Södra tog i början av 2014 det strategiska beslutet att investera drygt fyra miljarder kronor och bygga ut kapaciteten i massabruket Södra Cell Värö. Produktionskapaciteten ska ökas från dagens cirka 425 000 ton till 700 000 ton massa per år. Värö blir genom detta ett av världens största bruk för produktion av barrsulfatmassa.Det första steget i utbyggnaden i Värö har varit att välja entreprenör för mark-, anläggnings- och byggnadsarbeten. Södra har i upphandling valt NCC Construction Sverige som omgående börjar med planering, medan byggstart bedöms starta i september.

Investeringen i Värö kommer att göra fabriken ännu mer energieffektiv. Södra Cell Värö är redan i dag oberoende av fossila bränslen vid normal drift och kommer i och med utbyggnaden att kunna öka produktionen av överskottsvärme som blir fjärrvärme och el. Genom utbyggnaden skapas 400 årsarbeten under en tioårsperiod. Investeringen skapar också långsiktigt ett tjugotal nya arbetstillfällen på bruket och 220 arbetstillfällen inom omkringliggande verksamheter.

Den färdigbyggda fabriken tas i drift under det tredje kvartalet 2016.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Annica Gerentz, kommunikationsdirektör Södra
tfn: 0470-894 81