Södra väljer Sweco för byggprojektering i Värö

Södra har valt teknikkonsultföretaget Sweco för byggprojekteringsuppdraget i samband med utbyggnaden av massabruket i Värö.

– Sweco har fått uppdraget tack vare sin gedigna kunskap och erfarenhet från just skogsindustrin och för att de har resurser att leverera samtliga byggkonsulttjänster som vi efterfrågar, säger Jonas Eriksson, platschef Södra Cell Värö.

– Det här är en av skogsindustrins allra största investeringar just nu. För Sweco innebär uppdraget att vi bidrar till viktiga tillväxtmöjligheter för en massafabrik som länge varit en föregångare när det gäller miljöhänsyn och förnybar energi, säger Sören Hed, vd för Swecos byggkonstruktörer.

Södra tog i början av 2014 beslut om att investera drygt 4 miljarder för att bygga ut kapaciteten i Värö. Utbyggnaden kommer att öka produktionskapaciteten från 425 000 ton till 700 000 ton massa per år. Bruket blir då ett av världens största för produktion av barrsulfatmassa med bästa tänkbara teknik och ännu bättre energieffektivitet.

Södra har sedan tidigare upphandlat mark-, anläggnings- och byggnadsarbete från NCC avseende utbyggnaden av Värö. Valmet har utsetts till leverantör av processutrustning. En annan större leverantör är Raumaster som ska leverera lager- och transportutrustning för flis och bark.

Sweco är ett av Europas tio största teknikkonsultföretag och utför årligen uppdrag i 80 länder över hela världen. Företaget omsätter cirka 9 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm AB.

För ytterligare information kontakta:
Jonas Eriksson, platschef Södra Cell Värö, tfn: 0340-628 102, jonas.eriksson@sodra.com
Annica Gerentz, kommunikationsdirektör Södra, tfn: 0470-894 81, annica.gerentz@sodra.com
Sören Hed, vd Sweco Structures, tfn: 08-692 55 38, soren.hed@sweco.se
Kristoffer Eriksson, pressansvarig Sweco Sverige, tfn: 010-484 54 07, kristoffer.eriksson@sweco.se