Södra väljer Valmet som huvudleverantör till Värö

Södra har utsett finländska Valmet som huvudleverantör för processutrustning när det gäller att expandera massabruket i Värö utanför Varberg. Ordern är en del av Södras totala investering om drygt 4 miljarder kronor.

Ordern till Valmet består av ett nytt kontinuerligt kokeri och uppgraderingar av vedhantering, fiberlinje, indunstningsanläggning, sodapanna, kausticering, flingtork, torkmaskin och balning. En stor del av ordern kommer att levereras från Valmets verksamhet i Sverige: kokeriet och kausticeringen från Karlstad, fiberlinje, flingtork och balning från Sundsvall och indunstning och sodapanna från Göteborg. Vedhanterings- och massatorksleveransen kommer från Finland. Valmet anger att beställningen från Södra är värd cirka 2 miljarder kronor.

”Vi har goda erfarenheter av Valmet och är övertygade om att det här projektet kommer att bli en succé. Vi har haft ett nära samarbete med Valmet i planeringen av projektet och det ger oss en bra start. Den här investeringen ökar vår massaproduktion, gör bruket mer energieffektivt och ökar vår potential att leverera bioenergi”, säger Gunilla Saltin, vd Södra Cell.

"Vi är mycket glada att Södra Cell gett oss förtroendet att leverera denna viktiga order. Det visar på vår ledande teknik och konkurrenskraft på marknaden för massateknik. Det är hög aktivitet vad gäller investeringar i massaproduktion för tillfället och Valmet är starkt involverad i många stora pågående projekt ", säger Jyrki Holmala, President, Pulp and Energy Business Line, Valmet.

Södra har sedan tidigare upphandlat mark-, anläggnings- och byggnadsarbete från NCC avseende utbyggnaden av Värö. En annan större leverantör är Raumaster som ska leverera lager- och transportutrustning för flis och bark.

När expansionen är klar kommer Värö att vara ett av världens största massabruk för barrsulfat med en total produktion om 700 000 ton massa per år. Investeringarna kommer också att avsevärt öka Värös energieffektivitet.

Valmet Corporation är en global utvecklare och leverantör av service och teknik inom massa-, pappers- och energindustrin. Valmet omsätter cirka 2,6 miljarder euro (2013), har 11 000 medarbetare och har sitt huvudkontor i Esbo, Finland.

För frågor kontakta gärna:

Jonas Eriksson, platschef Södra Cell Värö
tfn: 0340-628 102

Annica Gerentz, kommunikationsdirektör Södra,
tfn: 0470-894 81

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 50 000 sydsvenska skogsägare, har 3 500 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.

Citat

Den här investeringen ökar vår massaproduktion, gör bruket mer energieffektivt och ökar vår potential att leverera bioenergi.
Gunilla Saltin, vd Södra Cell