Södras långnattsbehandling förbättrar plantering på sensommaren

Södra börjar nu leverera täckrotsplantor för sensommarplantering som har ännu bättre kvalitet än tidigare. Detta är möjligt tack vare en investering i nytt, specialbyggt växthus vid Södra Skogsplantors anläggning i Flåboda.

Under 2012 kommer Södra Skogsplantor att långnattsbehandla cirka 1,1 miljoner Södraplantor i det nya växthuset. Med hjälp av en speciell duk som inte släpper igenom något ljus har växthuset under sommaren mörklagts från tidig kväll till klockan nio på morgonen. Genom denna så kallade långnattsbehandling luras plantorna att i förtid påbörja sin invintring.

När vi nu levererar plantorna är stammarna förvedade och ser ut som plantor normalt brukar göra i oktober. Plantorna är därmed i bra skick för hantering både i plantskolan och för plantören. De kommer dessutom att vara stabilare i stammen när de har planterats ut på hygget, säger Johan Henriksson, produktionschef på Södra Skogsplantor.

Södra rekommenderar plantering av täckrotsplantor mellan 1 augusti och 15 september, så kallad sensommarplantering. En stor fördel med sensommarplantering är att rottillväxten i plantan kan utnyttjas eftersom rötterna växer till mitten av september trots att plantan slutat växa på höjden långt tidigare. Dessutom är det ett bra sätt för skogsägaren att utjämna planteringsarbetet över året.

God rottillväxt i kombination med vår långnattsbehandling, som gör stammen mer stabil, gör sensommaren till en ännu bättre planteringstidpunkt än tidigare, säger Magnus Petersson, skötsel- och teknikchef i Södra Skog.

Södraplantan kommer från förädlat material som ger 12 procents ökad tillväxt och är odlad för att ge ett optimalt rotsystem.

För mer information, kontakta gärna:

Magnus Petersson, skötsel- och teknikchef Södra Skog, tfn 0470-893 53

Johan Henriksson, produktionschef Södra Skogsplantor, tfn 0346-714 338

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.