Södras medlemmar får dela på 553 MSEK i utdelning

Södras stämma beslutade om att dela ut 553 MSEK till medlemmarna och att välja Lena Ek till ny ordförande. Hans Berggren valdes som ny ledamot i styrelsen.

Cirka 300 personer, varav 200 fullmäktige, deltog i Södras föreningsstämma som hölls i Växjö konserthus den 19 maj. Stämman beslutade om en vinstutdelning om 553 MSEK bestående av utdelning på insatskapitalet med 6 procent (170 MSEK), 8 procent på virkesleveranserna (324 MSEK) och insatsemission om 5 procent på inbetalt insatskapital per 31 december 2014 (60 MSEK). Samtidigt beslutades om utdelning på förlagsinsatser, serie D, med 7,7 procent om 10 MSEK.

- Södra gjorde ett mycket bra år 2014 vilket också kommer medlemmarna tillgodo i form av en gedigen utdelning om totalt 553 MSEK. Det är viktigt att våra ägare känner att vi är långsiktiga i utdelningsfrågorna och att de får avkastning på både sitt riskkapital och sina virkesleveranser. Vinstdelningen bidrar till att göra det lönsamt med ett aktivt skogsbruk och ett aktivt deltagande i Södra, säger Christer Segerstéen, som gjorde sin sista stämma som ordförande i Södra.

Lena Ek valdes till ny ordförande och Hans Berggren till ny ledamot. Förutom Christer Segerstéen lämnade även Anders Grennborg och Caroline Sundewall styrelsen.

Lena Ek är född 1958, jur kand med inriktning internationell rätt och bosatt i Valdemarsvik där hon också äger skog. Hon har arbetat politiskt på såväl kommun- som landstings-, riks- och EU-nivå och ingår i Centerpartiets styrelse samt dess verkställande utskott. Hon var miljöminister i den borgerliga regeringen 2011-2014 och sedan valet 2014 är hon riksdagsledamot och vice ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet. Åren 2000-2010 satt hon i Södras styrelse.

>> Se videopresentation av Lena Ek

Hans Berggren är född 1956, agronom, bosatt norr om Karlshamn där han också äger skog. Han är sedan 2010 vd för Sveriges Stärkelseproducenter ekonomisk förening samt dotterbolagen Lyckeby Culinar AB, Lyckeby Starch AB och Kockens AB.

>> Se videopresentation av Hans Berggren

Stämman behandlade totalt 17 motioner som tog upp frågeställningar kring bland annat principer för vinstdelning, utveckling av en bredare ekonomisk rådgivning till medlemmarna samt klimatförändringarnas inverkan på skogsbruket.

För mer information, kontakta gärna:
Lars Idermark, vd och koncernchef, tfn 0470-894 35
Magnus Berg, medlemschef Södra, tfn 070-52 894 83