Södras preliminära bedömningar av skadorna efter stormen Simone

Den skadade volymen på Södras medlemsmark bedöms till cirka en miljon skogskubikmeter. Skogsstyrelsen gör bedömningen att den totala stormfällda volymen för alla skogsägare i hela Götaland uppgår till 1,5-2 miljoner skogskubikmeter.

Södra har gjort preliminära bedömningar av skadorna efter stormen Simone. Den skadade volymen bedöms till cirka en miljon skogskubikmeter på Södras medlemsmark. Skattningen är preliminär och det finns en osäkerhet i uppgiften. Skogsstyrelsen har samtidigt gjort en bedömning för all skogsmark i Götaland, vilken visar att cirka 1,5–2 miljoner skogskubikmeter föll i stormen.

I större delen av Götaland bedöms stormskadorna vara relativt små. Stormen har fått störst konsekvenser i södra Halland, norra Skåne, södra Kronoberg och Blekinge.

Vindfällena är oftast enstaka, spridda träd i bestånd eller beståndskanter samt fröträd. I vissa fall förekommer dock enstaka, mindre brötar främst i anslutning till nya hyggeskanter.

- I hela stormområdet finns betydande risk för barkborreangrepp nästa sommar varför det är viktigt att få ut liggande träd som annars blir yngelmaterial för insekterna. Vi uppmanar därför alla skogsägare att så snabbt som möjligt gå över sina fastigheter för att skaffa sig en bild av skadornas omfattning, säger Håkan Larsson, skogsdirektör på Södra.

Södra vill också varna för att upparbetning av vindfällen innebär en stor risk för olyckor och uppmanar till försiktighet. Risken är särskilt stor om man inte har rätt utbildning och utrustning, oavsett om det rör sig om mer sammanhängande eller spridda vindfällen.

- Södra behåller tills vidare oförändrade villkor även för den stormskadade skogen och inför också ett särskilt stormsortiment för rationellare hantering, säger Håkan Larsson.

För mer information, kontakta gärna:
Håkan Larsson, skogsdirektör Södra, 0705-89 45 10
Göran Örlander, skogschef Södra, 0705-90 94 83
Magnus Berg, informationsdirektör och medlemschef Södra, 0705-28 94 83

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.