Södras vd slutar – Södra Cells vd Gunilla Saltin blir tf vd

Styrelsen för Södra har beslutat att inleda sökandet efter en ny vd och koncernchef.

Då det råder olika uppfattningar mellan styrelse och vd avseende företagets fortsatta utveckling och vad som krävs i form av ledarskap och tydlighet, har styrelsen fattat beslut om att med omedelbar verkan säga upp vd Leif Brodén. Samtidigt har man beslutat att tillfälligt utöka Södra Cells vd Gunilla Saltins ansvar till att även innefatta rollen som vd över Södrakoncernen. Arbetet med att rekrytera en ny vd inleds omgående. Styrelsens ordförande Christer Segerstéen kommer, under tiden fram till dess att en ny vd är på plats, utöka sitt engagemang till arbetande styrelseordförande. Han kommer i den rollen att vara t.f. vd behjälplig inom främst ägar- och branschfrågor.

Leif Brodén har varit anställd i Södra sedan 1999, först som chef för Södras största dotterbolag Södra Cell, och därefter som vd och koncernchef. Under denna period har Södra utvecklats mycket starkt vilket gynnat dess 51000 medlemmar. Under stundtals mycket pressade förhållanden, som under arbetet med att hantera konsekvenserna av stormen Gudrun, har Leif Brodén på ett mycket professionellt och framgångsrikt sätt lett och expanderat Södras industrirörelse till en finansiellt mycket stabil grupp. Södra har en mycket stark grund att stå på, både ekonomiskt och kompetensmässigt, vilket möjliggör en fortsatt framgångsrik utveckling och ett aktivt deltagande i kommande strukturförändringar. Styrelsen har emellertid kommit fram till att det är dags för en ny typ av ledarskap för att tillsammans med styrelsen ta fram och därefter genomföra strategin som ska följa efter Södras nuvarande långsiktiga plan som gäller fram till år 2014.

Gunilla Saltin är sedan 2008 vd för Södras största affärsområde, Södra Cell. Hon rekryterades till Södra 2000 och har tidigare bland annat varit platschef vid Södra Cell Värö.

- Verksamheten inom Södras dotterbolag, Södra Cell, Södra Timber, Södra Interiör och Södra Skog, bedrivs framgångsrikt inom sina respektive områden. Det borgar för att Södra, under den begränsade tid som sökandet efter vd beräknas pågå, inte kommer att påverkas negativt, säger Södras ordförande Christer Segerstéen.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Styrelsens ordförande Christer Segerstéen
070-637 98 20

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.