Starkt år för Södra

Södra redovisar ett rörelseresultat för 2014 om 1 516 MSEK (-417). Det starka resultatet förklaras av ett bra marknadsläge, goda färdigvarupriser, en gynnsam valutasituation och genomförda effektiviseringar. Styrelsen föreslår föreningsstämman en vinstdelning om 553 MSEK (281) till Södras medlemmar.

– Södra har gjort ett starkt år 2014 och det känns tillfredsställande att redovisa ett rörelseresultat som förbättrades med 1,9 miljarder. Vi är väl rustade för fortsatta investeringar i att bygga ett ännu starkare och mer framgångsrikt Södra, säger koncernchef Lars Idermark.

Rörelseresultatet för årets fyra sista månader 2014 uppgick till 504 MSEK (369).

Nettoomsättningen för 2014 ökade med 5 procent till 17,4 Mdr SEK (16,6). Resultatet före skatt ökade till 1 460 MSEK (-450). Resultatet för 2013 belastades med omstruktureringskostnader gällande avveckling av Södra Cell Tofte AS om 817 MSEK.

Avkastningen på sysselsatt kapital blev 13 procent (neg) och rörelsemarginalen uppgick till 9 procent. Soliditeten vid årets slut var 61 procent (59) vilket innebär att Södra uppnådde samtliga finansiella mål.

Södra är inne i en tung investeringsperiod som inleddes 2014 och pågår ett antal år framöver. Hittills har beslut fattats om att investera cirka 5 Mdr SEK i de tre massabruken, varav drygt 4 Mdr SEK vid bruket i Värö utanför Varberg.

– Vi satsar för att skapa en långsiktigt lönsam tillväxt för Södrakoncernen. Vi tror på skogsindustrin som en viktig aktör för en hållbar bioekonomi och vi vågar visa vägen, säger Lars Idermark.

Styrelsen föreslår föreningsstämman en vinstdelning till medlemmarna om 553 (281) MSEK bestående av utdelning på insatskapitalet med 6 procent om 170 MSEK, utdelning på virkesleveranserna med 8 procent om 323 MSEK och insatsemission om 60 MSEK.

2014 2013 2014 2013
1 sep-31 dec 1   sep- 31 dec 1 jan-31 dec 1   jan-31 dec
Nettoomsättning,   MSEK 5 910 5 443 17 339 16   580
Rörelseresultat   före av- och nedskrivningar (EBITDA), MSEK 896 469 2 552 937
Rörelseresultat,   MSEK 504 369 1 516 -417
Rörelsemarginal,   % 9 7 9 neg
Kassaflöde   efter investeringar, MSEK -508 319 267 597
Avkastning   sysselsatt kapital, % 13 neg

Lars Idermark kommenterar det goda resultatet i en intervju som du hittar här.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Lars Idermark, vd och koncernchef Södra,
tfn: 0470-894 35