Strukturförändring inom Södra Woods anläggning i Hauerseter

Södra genomför strukturella förändringar inom sin sågverks- och hyvleriverksamhet. I det norska sågverket Hauerseter avvecklas sågen medan hyvleriet fortsätter i tvåskift. Sammantaget innebär förändringen en neddragning med motsvarande 17 årsarbeten.

Den norska anläggningen i Hauerseter, som ingår i affärsområdet Södra Wood, förvärvades 2012 och har haft lönsamhetsproblem. Efter att ha utvärderat olika alternativ för att förbättra lönsamheten har beslut nu tagits om att avveckla sågen, men fortsätta med hyvleriverksamheten i tvåskift.

Tidsplanen är att ha sågen i drift fram till i mitten av februari.

Totalt påverkas 17 årsarbeten, främst i produktionen. Förhandlingar har inletts om övertalighet och beräknas vara klara i slutet av oktober. Södra arbetar för att ta tillvara kompetens och erfarenhet och stötta medarbetare som blir uppsagda som följd av arbetsbrist.

Södra har sedan 2013 en koncernstrategi som handlar om lönsam tillväxt, att vara en värdeskapande och sammanhållen koncern. Ett viktigt led i strategin är att jobba med en högeffektiv och lönsam produktion. Förändringarna inom Södra Wood de senaste åren är ett led i att förbättra den underliggande lönsamheten och stärka Södras konkurrens på marknaden för sågade och hyvlade trävaror samt interiörträprodukter. Södra Wood har genomfört ett antal åtgärder för att optimera sin struktur och lönsamhet.

För frågor, vänligen kontakta:

Håkan Svensson, affärsområdeschef Södra Wood,
Tel: +46 (0) 76 803 33 33