Svag konjunktur och stark krona påverkar Södras resultat negativt

En svag internationell konjunktur och kraftigt förändrade valutakurser präglar marknaderna för Södras huvudprodukter och bidrar till ett negativt resultat för årets tre första kvartal. På massamarknaden har dock prisnivåerna stabiliserats och i oktober genomfördes en prishöjning.

Södras rörelseresultat för årets nio första månader blev -590 MSEK jämfört med 879 MSEK för samma period i fjol. Resultatet efter finansnetto uppgick till -588 MSEK. Motsvarande siffra i fjol var 731 MSEK. Nettoomsättningen under de tre första kvartalen uppgick till 12 968 MSEK, vilket var 975 MSEK lägre än för samma period föregående år.

Den svaga konjunkturen och oron för Euro- har lett till fortsatt svag efterfrågan i Europa. 2012 har därför präglats av en svag utveckling på marknaderna för Södras produkter. Produktionen i Södras industrier har också minskat till följd av marknadsstopp under inledningen av året. I det redovisade resultatet ingår även poster av engångskaraktär.

– Vi har beslutat om en rad åtgärder för att stärka vår intjäningsförmåga. Dessa åtgärder i kombination med Södras starka finansiella ställning gör att vi är väl rustade att hantera de utmaningar vi står inför på våra marknader. Vi ser nu också tecken på en successiv förbättring främst när det gäller massamarknaden, säger Gunilla Saltin, tillförordnad koncernchef och vd för Södra Cell.

I augusti fattades beslut om att avveckla Södras ägande i massbruket i Follafoss. Vid fabriken produceras CTMP, kemisk termomekanisk pappersmassa, som bland annat används för tillverkning av kartong och mjukpapper. Bruket planeras att stängas den 1 november.

I september fattades beslut om att varsla 260 personer i den svenska verksamheten om uppsägning. Varslet berör samtliga affärsområden och såväl kollektivanställda som tjänstemän. Fackliga förhandlingar har inletts.

Södra fortsätter också att söka nya marknadssegment, ett exempel på det är att Trivselhus i oktober har lanserat ett nytt varumärke, Move Home. Genom det nya konceptet, i vilket man riktar sig till en yngre kundkategori, erbjuds kvalitetshus till ett lägre pris.

januari-september 2012 januari-september 2011
Nettoomsättning, MSEK 12 968 13 943
Rörelseresultat, MSEK -590 879
Resultat efter finansnetto, MSEK -588 731
Operativt kassaflöde efter investeringar, MSEK -629 132
Avkastning på sysselsatt kapital, procent neg 11
Soliditet, procent 59 60

Pappersmassa
Sjunkande massapriser i dollar påverkar lönsamheten i massaverksamheten. Prisnivåerna har dock stabiliserats i september och för oktober har priset på barrsulfatmassa höjts till 790 USD per ton. Ytterligare prishöjningar är att vänta. Produktionen i Södras massabruk är något lägre hittills i år jämfört med motsvarande period i fjol.

– När det gäller massamarknaden så ser vi att marknaden har stärkts. En prishöjning har genomförts i oktober och världslagren är på en god nivå. Vi bedömer därför att marknaden för avsalumassa successivt kommer att förbättras, säger Gunilla Saltin.

Trävaror
Den europeiska konsumtionen av trävaror ligger kvar på en låg nivå och marknaden har fortsatt varit svag. Produktionen i Södras sågverk blev något lägre under årets tre första kvartal jämfört med motsvarande period i fjol.

– Lönsamheten i sågverken präglas av en fortsatt svag marknad för sågade trävaror. Samtidigt påverkas vår konkurrensförmåga av kronans förstärkning mot Euron och höga råvarukostnader i förhållande till färdigvarupriserna, säger Gunilla Saltin.

Interiörprodukter
Även marknaden för interiörprodukter påverkas av lågkonjunkturen. Södra Interiörs huvudmarknader präglas av minskade volymer och pressade priser.

– Den allmänna konjunkturnedgången och oron för Euro-samarbetet är bidragande orsaker till en lägre konsumtion i Europa, vilket påverkar oss eftersom Europa är vår viktigaste marknad, säger Gunilla Saltin.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Gunilla Saltin, tf koncernchef och vd Södra Cell, 0470-855 91
Carina Olson, ekonomi- och finansdirektör, 070-227 25 17
Magnus Berg, informationsdirektör och medlemschef, 070-528 94 83

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.