Unikt samarbete om Södras biokompositmaterial - DuraPulp

Södra har inlett ett samarbete med Swt Paper för att installera en maskin för produktion av våtformade Durapulp-demonstratorer. Syftet är att kundanpassa materialet och visa Durapulps möjligheter. Pilotmaskinen gör det möjligt att skapa förpackningar och kartonger direkt anpassade efter kundens önskemål.

– Detta är ett viktigt steg för att knyta ihop värdekedjan och bana väg för framtida affärer. Pilotmaskinen innebär att man använder en etablerad produktionsteknik som anpassas för Durapulps egenskaper vilket i sin tur ger produkten unika kvaliteter, säger Anna Altner, projektledare Durapulp.

Swt Paper är ett litet företag i Varberg som har en erkänd erfarenhet av att utveckla nya affärer med fokus på kundens behov. Genom samarbetet att kombinera Södras kunskap och kompetens inom Durapulp med Swt Papers entreprenörskraft hoppas Södra uppnå en effektivare framdrift.

– Vi kombinerar det bästa av två världar. Dessutom ligger vi geografiskt nära varandra, vilket har samordningsvinster, säger Anna Altner.

Projektet är delvis finansierat av Vinnova.

Durapulp är ett biokompositmaterial som består av speciellt utvald massa från Södra Cell och en förnybar biopolymer. Dessa två komponenter ger vid vidare bearbetning speciella egenskaper som exempelvis fukttålighet, styrka och hårdhet. Durapulp visades för första gången på möbelmässan i Milano 2009 genom barnstolen Parupu som designföretaget Claesson Koivisto Rune designade.

Swt Paper är ett privatägt bolag som inriktar sig på produktion av special och kundanpassade pappers och kartongprodukter. Företaget omsätter 120 miljoner kronor och har 32 anställda.

För mer information kontakta:
Anna Altner, projektledare Durapulp, Södra
tfn: 0340-63 35 07, anna.altner@sodra.com