Valberedningens förslag till Södras stämma 2017

Valberedningen i Södra föreslår att Kjell Andersson, Pål Börjesson och Ylva Hammargren väljs som nya ledamöter till Södras styrelse. Valberedningen föreslår vidare omval av nuvarande ledamöterna Hans Berggren och Ola Hildingsson. Lena Ek föreslås bli omvald som styrelsens ordförande.

Valberedningens förslag innebär att antalet stämmovalda ledamöter i styrelsen ökar från nio till tio. Marie Hallén och Stefan Olsson föreslås lämna styrelsen.

- De förslagna kandidaterna har gedigna erfarenheter från flera områden, bland annat inom industri, innovation och forskning. Valberedningens bedömning att ökad kompetens inom dessa områden kommer att stärka Södras styrelse ytterligare, säger valberedningens ordförande Tomas Andersson.

Kjell Andersson, född 1950, är civilingenjör och ekonom och med bred erfarenhet från olika branscher både i Sverige och internationellt. Han har bland annat varit vd för Strålfors och för bolag inom ABB och Atlas Copco samt teknisk direktör på Sandvik. Han har arbetat med de flesta områden inom både industri- och tjänsteföretag. Han är i dag verksam i den egna skogen och som konsult i eget företag. Kjell Andersson äger skogsfastigheter i Kinda kommun och är medlem i Södra sedan 2001.

Pål Börjesson, född 1962, är agronom och har en professur vid avdelningen för Miljö- och energisystem på Lunds tekniska högskola. Avdelningen studerar och belyser energi- och miljöfrågor i ett regionalt, nationellt och globalt långsiktigt perspektiv. Pål Börjessons arbete fokuserar på hur produktionen och användningen av biobaserade råvaror och produkter kan öka på ett hållbart sätt. Pål Börjesson äger skogsfastighet i Algustorp Hässleholm och är medlem i Södra sedan 1991. Han har tidigare varit förtroendevald i Södra under 1999-2012.

Ylva Hammargren, född 1966, är civilingenjör med bred industrierfarenhet såväl svensk som internationell efter snart 28 år på SKF i olika roller. Sedan 2012 är hon ansvarig för det globala IT-stödet för kundrelationer inom divisionen Industrial Sales. Bland övriga uppdrag kan nämnas att hon är ledamot i börsnoterade Nedermangruppen sedan 2011.

För frågor, vänligen kontakta:
Tomas Andersson, ordförande valberedningen Södra,

Södras presstjänst,
Tel: 0470-890 90

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.