Valberedningens förslag till Södras stämma 2020

Valberedningen föreslår att Kristina Alsér och Magnus Hall väljs till nya ledamöter i styrelsen.

Vidare föreslås omval av Hans Berggren, Pål Börjesson, Paul Christensson, Ylva op den Velde Hammargren, Ulf Johansson och Mats Sandgren. Lena Ek föreslås bli omvald som styrelsens ordförande.

Valberedningens förslag innebär att antalet stämmovalda ledamöter i styrelsen uppgår till nio.

– De föreslagna ledamöterna tillför bland annat skoglig branscherfarenhet, industrikompetens, strategiskt tänkande och breda nätverk. Vårt förslag innebär att vi får en framtidsinriktad och stark styrelse, säger valberedningens ordförande Ingemar Thorstensson.

Kristina Alsér, född 1956, har en bred bakgrund i olika roller i det privata näringslivet såväl som i det offentliga Sverige. Hon är delägare och tidigare VD i miljöteknikföretaget Mercatus i Vimmerby, idag ordförande i bolaget. Mellan 2007 och 2016 var Kristina landshövding i Kronobergs Län. Hon är styrelseordförande i Tillväxtverket och styrelseledamot i Familjen Kamprads Stiftelse. Sedan 2019 leder Kristina Linnéuniversitetets externa råd för donationer och ökad samverkan mellan näringsliv och akademi.

Magnus Hall, född 1959, är sedan 2014 koncernchef för Vattenfall, dit han kom efter tio år som VD för Holmenkoncernen. Innan han blev VD hade han haft andra roller inom Holmen, såsom ansvarig för specialpappersområdet inom tryckpapper och divisionschef. Tiden på Holmen medförde uppdrag som ordförande för Skogsindustrierna och senare också ordförande för CEPI som organiserar Europas pappers- och massaindustri. Magnus har därmed bred erfarenhet av både skogliga, skogsindustriella och skogspolitiska frågor nationellt och internationellt.

Valberedningen föreslår vidare föreningsstämman att välja fyra ordinarie revisorer och två personliga suppleanter.

Till omval föreslås auktoriserad revisor Martin Johansson, PWC, Stockholm, auktoriserad revisor Madeleine Edberg, PWC, Stockholm, som suppleanter auktoriserad revisor Björn Bergljung, PWC, Stockholm och auktoriserad revisor Camilla Samuelsson, PWC, Stockholm.

Till omval av förtroendevald revisor föreslås Dick Stagmo, Hestra, och Carina Arvidsson Löw, Värnamo.

För frågor, vänligen kontakta:
Ingemar Thorstensson, ordförande valberedningen Södra,

Södras presstjänst,
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med 52 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Omsättningen 2019 var 23 miljarder kronor och antalet anställda 3 100. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.