Øresund Agile 2009 - kan bli större än någonsin

Report this content

Øresund Agile - skandinaviens ledande konferens om Lean- och Agile mjukvaruutveckling - arrangeras för fjärde året i rad och har detta år större program än någonsin. Evenemanget kommer att hållas 12-14 Maj på Radisson SAS Royal. Årets dragplåster är de internationellt kända profilerna Andy Hunt, Mary Poppendieck, Jim Coplien och Rachel Davies.

Konferensen är ett exempel på ett väl fungerande samarbete över sundet, och huvudarrangören Softhouse från Malmö samarbetar även i år med sin danska partner BestBrains för att kunna åstadkomma ett så attraktivt program som möjligt.

Programmet för i år är det största hittills:

Andy Hunt från Pragmatic Programmers kommer att hålla en workshop som baseras på hans senaste bok "Pragmatic Learning and Thinking" som handlar om hur man kan förbättra sin mjukvaruutveckling med hjälp av de senaste rönen inom kognitionsvetenskap.

Inom detta spår av konferensen som går under namet "People and Leadership" kommer det att vara två andra seminarier. En med engelskan Rachel Davies som kommer att ge en workshop om Agile Coaching, där man lär sig att leda projekt genom att coacha teamen enligt lättrörliga principer. Vidare kommer People & Leadership-gruppen på Softhouse hålla en helt ny och annorlunda workshop om Agilt teamarbete.

Mary Poppendieck kommer att ha en heldagsworkshop om att utveckla en Lean Software Development process. Workshopen vänder sig framförallt till dem som kommit en bit på vägen med Lean/Agile i sin organisation, men vill veta hur de kan få sina processer att fungera optimalt.

För dem som vill utveckla sin utvecklingsorganisation finns det ytterligare en workshop där Jim Coplien kommer att lära ut hur man använder s.k. Patterns för att analysera och utveckla sin Agila organisation.

För dem som är mer intresserade av praktiska verktyg och metoder för lättrörlig utveckling kommer BestBrains att hålla två halvdags-workshops. I den första lär de ut hur man kan använda Google Docs för att förenkla och effektivisera dokumenthanteringen för ett utvecklingsprojekt. I den andra lär man sig hur man praktiskt jobbar med kravhantering för att utveckla ett system som blir precis som kunderna önskar sig.

Läs mer på: http://oresundagile.org