Scrum in Five Minutes nedladdad 100.000 gånger

Malmöföretaget Softhouses populära broschyr "Scrum in Five Minutes", passerade ett viktigt landmärke häromveckan. Broschyren har nu blivit nedladdad över 100 000 ggr sedan den lades ut på Softhouse's webb-plats i slutet på 2006, och är utan tvekan världens populäraste beskrivning av projektmetoden Scrum.

Scrum-in-Five-Minutes, fick en "officiell status" redan i November 2006, när en av Scrum-metodens skapare, Jeff Sutherland, berättade på sin blogg att han använder Softhouse's Broschyr när han skall förklara sin egen metod för personer som tidigare inte hört talas om denna form av mjukvaruutveckling.

Sedan dess har broschyren ofta rekommenderats som den bästa beskrivningen av Scrum av många webb-platser om Lättrörlig Utveckling (Agile Development) över hela världen. Den har också varit med på litteraturlistor på Universitets-kurser om Mjukvarumetodik, och har varit ett populär introduktion när människor från nya branscher lär sig Scrum. T.ex. har den beställts av personal inom sjukvården, åklagarämbetet, statsförvaltning och andra offentliga organisationer.

Broschyren finns även i en svensk version "Scrum på Fem Minuter". Förutom att man kan ladda ned pdf-versioner av båda broschyrerna från Softhouse webb, går det att beställa gratisexemplar av den tryckta versionen på: http://softhouseeducation.com/scrum-fem-minuter