Softhouse expanderar i Uppsala - nya lokaler ska rymma det växande teamet

Mjukvarubolaget Softhouse, med ca 300 medarbetare, etablerade för ett år sedan sig i Uppsala. Kostymen är nu redan för liten och nya, större lokaler ger Softhouse möjlighet att fortsätta växa i Uppsala.

En del av teamet p plats p det nya kontoret i Uppsala

Softhouse har fått en bra start i Uppsala med ett tiotal medarbetare på plats och lokala kunder. Den nya lokalen är betydligt större och kommer ge möjlighet att dubbla verksamheten.

Att behöva flytta är ett lyxproblem om du frågar mig, säger konsultchefen Erik Flodström på Softhouse i Uppsala. I tider som dessa när det är svårt för många bolag att rekrytera och behålla personal är vi såklart jättestolta och glada över att vi har hittat ett så bra gäng och att vi har förmånen att behöva flytta till större lokaler. Nu kan vi ta in fler härliga kollegor som skapar möjligheter för ännu närmare samarbete med universitetet och exjobbare.

Etableringen i Uppsala betyder också närhet till den innovationsmiljö som finns kring Uppsala universitet och den potential som kommer med att vistas i en sådan kreativ miljön.

Vi jobbar redan med forskningsbaserade bolag i Uppsala och vi ser behovet och nyttan där vi kan bidra till exempel där läkemedel möter IT, säger Erik Flodström, kontorschef på Softhouse i Uppsala.

Softhouse har idag ca 300 medarbetare fördelat på verksamheter på tio orter i Sverige, varav tre orter tillkommit det senaste året. Under 2022 öppnades kontor i de båda universitetsorterna Lund och Uppsala och med ett förvärv i ytterligare en universitetsstad, Luleå. Närheten både till en hög nivå på kompetens och intressanta teknik- och forskningsbolag är viktiga beståndsdelar för valet av just dessa orter.

Det är oerhört roligt att vi vuxit så kraftigt och med kvalitet på bara ett år. Det ser jag som ett gott betyg till vår fina företagskultur, säger Sara Mårtensson, koncernchef på Softhouse. Uppsala är just en sådan ort som har god potential för oss som koncern att göra nytta. Vårt kunnande inom digital produktutveckling och vår expertis inom det tekniska hantverket gör att vi är en stark partner till företag och organisationer inom de forskningsintensiva branscher som finns i Uppsala. Både som konsult- och designbolag och med vår accelerator-verksamhet, som investerar i och hjälper mjukvaruintensiva företag på deras tillväxtresa.

Softhouse flyttade i maj till de nya lokalerna i Uppsala och den nya adressen är Svartbäcksgatan 8.

Sara Mårtensson, koncernchef Softhouse,

sara.martensson@softhouse.se

Erik Flodström, kontorschef Softhouse Uppsala

erik.flodstrom@softhouse.se

Stina Åkesson

Softhouse, startat 1996, är ett svenskt konsultbolag som levererar ledande expertis inom mjukvaruutveckling och design för en hållbar framtid. Softhouse sysselsätter idag ca 300 medarbetare fördelat på tio kontor i Sverige och ett i Sarajevo. Bolaget stöttar också mjukvaruintensiva bolag på tillväxtresa med kapital och expertis inom mjukvara. I koncernen ingår fullservicebyrån Milou som är starka inom design och strategisk varumärkesutveckling

Vi jobbar redan med forskningsbaserade bolag i Uppsala och vi ser behovet och nyttan där vi kan bidra till exempel där läkemedel möter IT.
Erik Flodström, kontorschef på Softhouse i Uppsala
Att behöva flytta är ett lyxproblem om du frågar mig. I tider som dessa när det är svårt för många bolag att rekrytera och behålla personal är vi såklart jättestolta och glada över att vi har hittat ett så bra gäng och att vi har förmånen att behöva flytta till större lokaler. Nu kan vi ta in fler härliga kollegor som skapar möjligheter för ännu närmare samarbete med universitetet och exjobbare.
Erik Flodström, kontorschef på Softhouse i Uppsala
Det är oerhört roligt att vi  vuxit så kraftigt och med kvalitet på bara ett år. Det ser jag som ett gott betyg till vår fina företagskultur. Uppsala är just en sådan ort som har god potential för oss som koncern att göra nytta. Vårt kunnande inom digital produktutveckling och vår expertis inom det tekniska hantverket gör att vi är en stark partner till företag och organisationer inom de forskningsintensiva branscher som finns i Uppsala. Både som konsult- och designbolag och med vår accelerator-verksamhet, som investerar i och hjälper mjukvaruintensiva företag på deras tillväxtresa.
Sara Mårtensson, koncernchef på Softhouse