Softhouse först ut med kollektivtrafik som förmån till sina medarbetare i Skåne

Report this content

Softhouse var först ut med att hoppa på Företag Komplett för att underlätta för medarbetarna att resa smart och hållbart. Förmånen innebär att medarbetarna åker billigt och enkelt till och från kontoret och kan använda månadsbiljetten på fritiden. Samarbetet med Skånetrafiken är dessutom en konkret åtgärd för Softhouse och dess medarbetare att minska sina klimatavtryck.

Efter pandemin med hemarbete och bilpendling är det prioriterat att stimulera till  rörelse och att ses mer fysiskt på kontoren igen. Softhouse ville se om förmånsbiljetter kunde hjälpa medarbetarna på traven till att bidra mer i den hållbara omställningen.

Det har blivit en väldigt populär förmån bland våra medarbetare och det är något vi sticker ut med som arbetsgivare, säger Ola Persson, VD på Softhouse Sydväst. På Softhouse har vi jobbat med att utveckla biljettlösningar till kollektivtrafiken i 15 år och det är självklart att vi väljer kollektivtrafiken i första hand, avslutar Ola.

Enligt Skånetrafikens miljörapport har Softhouse medarbetare under 2022 gjort 17.000 resor och minskat sina koldioxidutsläpp med 57 ton genom att resa med Skånetrafiken istället för med bil. Mer om uträkningen finns här: https://www.skanetrafiken.se/miljorapport

Jag reste kollektivt redan innan men med förmånsbiljett reser jag mycket billigare och jag reser kollektivt i större utsträckning. Bästa av allt är att jag kan använda förmånsbiljetten även privat och minska mitt klimatavtryck ännu mer, säger Anneli Svensson, utvecklare på Softhouse.

FAKTA

För att uppnå Företag Komplett behöver företaget köpa periodbiljetter under 3 månader motsvarande en viss andel av antalet anställda företaget har. Det procentuella kravet är olika beroende på i vilken kommun företaget finns.

När företagen uppnår kraven får de ta del av diverse fördelar hos Skånetrafiken.

• Gratis "prova på biljett" för nyanställda
  • Kupong på 15% av inköpsvärdet att handla nya biljetter för
  • 15% Rabatt på infotainment (Skånetrafikens marknadsföringskanaler)
  • Rätt att använda “Komplett”-Sigillet

Räkneexempel: Om bolaget exempelvis har 100 anställda och har sitt huvudkontor i Malmö (där kravet för 2022 var 25,4%), så behöver de minst ha 25,4 köpta periodbiljetter per månad i genomsnitt under en period av tre månader i rad. En 30-dagarsbiljett för mellanzon skulle som löneförmån endast kosta 294 kr i förmånsskatt jämfört med ordinarie biljettpris på 949 kronor.  I detta exempel har vi räknat på att medarbetaren har en inkomstskatt på 31%.

För mer information, kontakta:

Ola Persson, Ansvarig Softhouse Sydväst

+46 708 - 308 474

ola.persson@softhouse.se

Stina Åkesson, Ansvarig Investor Relations, Softhouse

+46 706 - 383 388

stina.akesson@softhouse.se

Om Softhouse

Softhouse, startat 1996, är ett svenskt konsultbolag som levererar ledande expertis inom mjukvaruutveckling och design för en hållbar framtid. Softhouse sysselsätter idag ca 300 medarbetare fördelat på tio kontor i Sverige och ett i Sarajevo. Bolaget stöttar också mjukvaruintensiva bolag på tillväxtresa med kapital och expertis inom mjukvara. I koncernen ingår fullservicebyrån Milou som är starka inom design och strategisk varumärkesutveckling.

Citat

Ola Persson, VD på Softhouse Sydväst