Softhouse förvärvar Luleåbolaget Neava

Softhouse med ca 300 mjukvarukonsulter förvärvar Luleåbolaget Neava Technologies AB. Köpet innebär en etablering av Softhouse i Sveriges norra delar, och att hela Neavas verksamhet med både mjukvaruexperter och 3D-konfiguratorn Arvue Design Studio ingår i Softhouse-koncernen.

Softhouse, som funnits sedan 1996, är väletablerade inom mjukvaruutveckling och arbetar med digitalisering inom en rad branscher och teknologier. AI, mobila biljettsystem, energi, telekom, finans, möbelbranschen och digitalisering av mer traditionell industri är några områden Softhouse har expertis inom. Bolaget har vuxit årligen med ca 20% de senaste åren och har i och med förvärvet kontor på tio orter i Sverige och ett i bosniska Sarajevo.

Vi känner varandra sedan länge och vi har en djup respekt för Neavas tekniska kompetens, säger Tord Olsson grundare och tf koncernchef för Softhouse. Vi har blickat mot norr länge där det händer mycket inte minst inom den gröna omställningen. Med förvärvet av Neava kan vi växa med kvalitet i Luleå.

Softhouse och Neava har liknande kulturer och teknikfokus med goda förutsättningar för att stärka varandra. Neava har t ex ett nära samarbete med Luleå Tekniska Universitet och Softhouse en spridning av kunder inom högintressanta teknikdomäner.

Softhouse kultur ligger väldigt nära vår egen men Softhouse har en större organisations möjligheter till att dela kunskap och kompetensutveckla i en inbjudande miljö, säger Johan Hedlund, VD på Neava Technologies AB. Med Softhouse kommer också möjligheten att leverera till en större och intressant nationell kundbas så det här blir bra ur många perspektiv för Neava, fortsätter Johan.

Förvärvet innebär att Softhouse också tar över Neavas 3D-konfigurator Arvue Design Studio som ger fotorealistisk upplevelse av bostäder i 360. I programvaran kan t ex en bostadsköpare i realtid planera kök, fasadfärg etc. I tilläggsmodulen yARd kan bostadsbyggaren uppleva sin framtida bostad i den rätta miljön.

Arvue Design Studio kommer få nya möjligheter genom samgåendet med Softhouse. Softhouse har förutom sin konsultverksamhet både en acceleratorverksamhet för mjukvaruintensiva produktbolag och en egen designbyrå i Milou, säger Johan Hedlund, VD på Neava Technologies AB.

Neava Technologies AB kommer vara ett eget dotterbolag till Softhouse och byter namn till Softhouse Neava AB.

Johan Hedlund, VD Neava Technologies AB

johan.hedlund@neava.se

Stina Åkesson, Investor Relations Manager, Softhouse

Tord Olsson, tf koncernchef Softhouse

tord.olsson@softhouse.se

Softhouse, startat 1996, är ett svenskt konsultbolag som levererar ledande expertis inom mjukvaruutveckling och design för en hållbar framtid. Softhouse sysselsätter idag ca 300 medarbetare fördelat på nio kontor i Sverige och ett i Sarajevo. Bolaget stöttar också mjukvaruintensiva bolag på tillväxtresa med kapital och expertis inom mjukvara. I koncernen ingår fullservicebyrån Milou som är starka inom design och strategisk varumärkesutveckling.

Om Neava Technologies AB

Neava är ett Luleåbaserat konsultbolag med expertis inom mjukvaruutveckling med ca 20 anställda. Bolaget grundades 2001 av Daniel Jannok, Staffan Johansson och Stefan Hansson. I verksamheten ingår också den  egenutvecklade 3D-konfiguratorn Arvue Design Studio för 360-modellering av t ex hus vid kundanpassning av nyproducerade villor.

Snabbfakta

Tord Olsson grundare och tf koncernchef för Softhouse