Softhouse fullservicebyrå Milou nominerade till Svenska design priset 2021

Softhouse fullservicebyrå Milou är nominerade till Svenska Designpriset 2021 med filmen Finansierar du ditt barns droganvändande?

Karlskrona- och Kalmarbyrån Milou Communication är nominerade till Svenska Designpriset i tävlingskategorin Rörlig bild/film Information. Tävlingsbidraget, den två minuter långa filmen, var en del av en större antidrogkampanj med Karlskrona Kommun som beställare.

Milous uppdrag var att öka medvetenheten hos föräldrar och vårdnadshavare om hur situationen med droganvändning ser ut i Karlskrona.
– En kommunikationsmässig utmaning var att undvika pekpinnar, skuldbeläggning och det klassiska budskapet om hur farligt det är att använda droger. Lösningen blev en visualisering av situationer från den brutala verkligheten, avskalat och rått, säger Tobias Dahl strategisk projektledare på Milou.

Idag ses droger som ofarliga lyxdroger och är tillgängliga för vem som helst att köpa. Fall av narkotikahantering i Karlskrona har uppmärksammats bland elever så långt ner som i årskurs sex. Kontakten mellan säljare och köpare sker ostört via mobiltelefonen under skoltid eller hemifrån i familjens till synes trygga vrå. Tonåringen kan leva i två helt skilda världar där pressen på att skaffa fram pengar och rädslan för hot är enorm.

I ett tätt samarbete med polisen, skolan och socialförvaltningen i Karlskrona har Milou fått ta del av situationer från verkligheten, dialoger mellan ungdomar och langare samt undersökningar om ungdomars drogvanor. Målgruppen har uppmärksammats på signaler att titta efter med budskapet: vad är det du egentligen ser, en skoltrött tonåring eller en som röker cannabis? Kampanjen Finansierar du ditt barns droganvändande? och det nominerade tävlingsbidraget med samma namn gick i sociala medier, på bussar och stortavlor under oktober och november i fjol.

Omröstningen startar den 13 september på www.designpriset.se och vinnaren presenteras den 14 oktober på Berns i Stockholm.

- / -

Länk till film
Finansierar du ditt barns drogmissbruk?

Kreativt team på Milou:
Tobial Dahl, strategisk projektledare
Josefin Rennemark, kreatör och grafisk designer

Om Milou

Milou Communication är en strategisk och kreativ fullservicebyrå som utvecklar digitala affärer och bygger starka varumärken. Byrån etablerades 2003 och har 25 medarbetare i Karlskrona och Kalmar som jobbar med varumärkespositionering och kommunikation samt utveckling av digitala tjänster, appar och webbplatser. Milou jobbar på uppdrag av lokala, nationella och internationella kunder och varumärken, bland andra H&M, Telenor, Försäkringskassan, Ericsson, Länsstyrelsen Blekinge, Affärsverken, Karlskronahem, Sveaskog, ALMI, Stars and Stripes, Region Blekinge, Mölndalsbostäder och Karlskrona Kommun. Sedan våren 2021 ingår Milou i koncernen Softhouse Consulting som utvecklar digitala affärer, mjukvara, verksamheter och människor. Koncernen sysselsätter ca 300 medarbetare och omsätter 280 miljoner SEK.

Om Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är en tävling öppen för alla i Sverige som arbetar med grafisk design, formgivning, kommunikation och liknande kreativa områden. Tävlingen är indelad i Redaktionell, Information, Identitet, Reklam, Digital, Bild och Event med trettiofem olika tävlingskategorier. Priset instiftades under Designåret 2005. Tävlingens arrangör är Batteri Kommunikation AB.

För intervju eller mer information vänligen kontakta:
Tobias Dahl, strategisk projektledare
Milou Communications