Softhouse och Capgemini inleder samarbete

Konsultföretagen Softhouse AB och Capgemini Sverige AB har skapat en ny, stark allians på den svenska IT-marknaden. Syftet är att dela varandras kompetens i det gemensamma nätverket av kunder.

De båda företagen känner varandra väl efter lång tid som branschkolleger på samma marknad. Överläggningar inleddes under sommaren och i november slöts ett samarbetsavtal. Softhouse och Capgemini kommer att jobba sida vid sida på hela den svenska marknaden och ställa sin kompetens till förfogande inom hela nätverket av kunder. För Softhouses del innebär det att man erbjuder både mjukvaru- och verksamhetsutveckling.
– Capgemini är en stor och välrenommerad aktör på den svenska konsultmarknaden. Vi kan bidra med nyckelkompetenser som stärker oss bägge, säger Peter Thorman, VD på Softhouse Consulting.
– Softhouse är ett företag med mycket hög kompetens, speciellt inom Lean och Agile. Det kommer vi att utnyttja som en viktig komponent i våra åtaganden, säger Björn Sjögerås, CFO Capgemini Sverige.
Avtalet innebär också att Softhouse tar över delar av Capgeminis verksamhet i Karlskrona.

Om Capgemini
Med fler än 140 000 anställda i 40 länder är Capgemini en av världens främsta leverantörer av management-, teknik- och outsourcingtjänster. 2013 rapporterade gruppen en omsättning på 10.1 miljarder Euro. Tillsammans med våra kunder, skapar och levererar vi på Capgemini verksamhets- och tekniklösningar som motsvarar kundernas affärsbehov och de resultat de vill uppnå. En stark multikulturell organisation har gett oss möjligheten att utveckla ett unikt sätt att samarbeta, Collaborative Business Experience™, som bygger på Rightshore®, vår globala leveransmodell.
Läs mer på www.se.capgemini.com
Rightshore® är ett registrerat varumärke som tillhör Capgemini

Softhouse är ett konsultföretag i IT-branschen med sammanlagt cirka 200 anställda i Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlskrona och Växjö. Företaget är inriktat på att utveckla lösningar med mjukvara och att utveckla människor och verksamheter. Softhouse grundades 1996 och är idag ett av de ledande företagen i Skandinavien på Lean & Agile.