Softhouse utser Sara Mårtensson till ny koncernchef

Softhouse styrelse har utsett Sara Mårtensson till ny koncernchef för Softhouse Nordic AB. Sara tar över den 2:a maj 2023. Bolaget är inne i en fas med stark tillväxt med utveckling av många delar av verksamheten, däribland etablering på nya orter som Luleå, Uppsala och Lund.

Sara Mrtensson ny Koncernchef Softhouse

Softhouse är framför allt känt för sin mjukvaruexpertis. Två delar gör Softhouse verksamhet annorlunda än flertalet aktörer på marknaden. Den ena delen är expertis inom design och varumärke som bedrivs under varumärket Milou. Den andra är en acceleratorverksamhet där Softhouse går in som minoritetsägare i teknikbolag i tillväxt där mjukvaran är central. Många gånger arbetar Softhouse samtidigt med mjukvaruexpertis, design och acceleration i ett och samma bolag.

- Sara har grundmurad erfarenhet av att bygga kultur, tillväxt och verksamhet i lite större organisationer än Softhouse, säger Tord Olsson, en av grundarna och huvudägarna i Softhouse Nordic. När vi nu närmar oss en halv miljard i omsättning kommer Sara vara en nyckelperson för att fortsätta växa med eftertanke.

- Det Softhouse erbjuder är något jag inte upplevt tidigare, en unik treenighet där varje del gör de andra starkare, säger Sara Mårtensson, tillträdande koncern-VD på Softhouse. En ofta, i teknikens framkant, samhällsutvecklande konsultaffär. En fullservicebyrå som möter den digitala affären. En investeringsverksamhet där Softhouse investerar i framtidsteknik, lösningar och produkter. Det kan inte bli mer spännande och relevant än så.

Sara Mårtensson har en gedigen bakgrund i IT- och konsultbranschen med 25 år i ledande positioner. Hon kommer senast från rollen som regionansvarig för region Syd på CGI där hon haft ett personalansvar för 300 personer samt ett verksamhetsansvar om ca 700 mkr.

- Jag ser med glädje och förväntan fram emot att få börja som koncernchef. Softhouse är ett väldigt fint bolag med fantastiska medarbetare, fina affärer och kundrelationer och det ska bli oerhört roligt att tillsammans med teamet fortsätta Softhouse tillväxtresa, säger Sara

Sara Mårtensson har genom åren fått mycket uppskattning för sitt ledarskap och förmåga att bygga team. I Softhouse finns en stark kultur bland medarbetarna som lockade.

- Mitt motto är att inget börjar med resultat - allt börjar med människor. Softhouse har ett nuläge med “mitt-i-prick”-erbjudanden som står stabilt på en värdegrund av Team, Enkelhet, Mod, Passion. Tillsammans med ambitionerna för framtiden, är det verkligen en fullträff utifrån vem jag är och vad jag tror på, avslutar Sara Mårtensson.

Tord Olsson, en av grundarna och huvudägarna i Softhouse, har sedan september 2022 varit tf koncernchef för Softhouse Nordic AB. Med start den 2:a maj 2023 tar Sara Mårtensson över rollen.

För mer information, kontakta:
Stina Åkesson Investor Relations Manager Softhouse Nordic AB

Sara Mårtensson, Koncernchef Softhouse Nordic AB

sara.martensson@softhouse.se

Tord Olsson, tf Koncernchef Softhouse Nordic AB

tord.olsson@softhouse.se

Softhouse, grundat i Malmö 1996, är ett svenskt konsultbolag som levererar ledande expertis inom mjukvaruutveckling och design för en hållbar framtid. Softhouse sysselsätter idag ca 300 medarbetare fördelat på tio kontor i Sverige och ett i Sarajevo. Bolaget stöttar också mjukvaruintensiva bolag på tillväxtresa med kapital och expertis inom mjukvara. I koncernen ingår fullservicebyrån Milou som är starka inom design och strategisk varumärkesutveckling.

Snabbfakta

Sara har grundmurad erfarenhet av att bygga kultur, tillväxt och verksamhet i lite större organisationer än Softhouse. När vi nu närmar oss en halv miljard i omsättning kommer Sara vara en nyckelperson för att fortsätta växa med eftertanke.
Tord Olsson, grundare och huvudägare i Softhouse Nordic
Det Softhouse erbjuder är något jag inte upplevt tidigare, en unik treenighet där varje del gör de andra starkare. En ofta, i teknikens framkant, samhällsutvecklande konsultaffär. En fullservicebyrå som möter den digitala affären. En investeringsverksamhet där Softhouse investerar i framtidsteknik, lösningar och produkter. Det kan inte bli mer spännande och relevant än så.
Sara Mårtensson, Tillträdande koncernchef Softhouse Nordic