Softronic skriver avtal med Svenska Filminstitutet om webbutveckling

Softronic vinner upphandling kring förvaltning och nyutveckling av webbplatserna för Svenska Filminstitutet och Filmarkivet.se.

Svenska Filminstitutets uppdrag är att stödja produktion av film samt distribution och visning av värdefull film, att bevara och tillgängliggöra det svenska filmarvet samt att representera svensk film internationellt.

Avtalet som tecknas med Softronic avser förvaltning och nyutveckling av sfi.se (som består av delarna Filminstitutet, Cinemateket, Filmrummet samt Svensk Filmdatabas) och Filmarkivet.se. Avtalet tecknas på fyra år.

"Vi är väldigt glada över att ha vunnit upphandlingen med Filminstitutet och ser fram emot vårt samarbete. Avtalet ligger helt i linje med vår strategiska satsning på att utveckla verksamhetskritiska webbplatser på EPiServers produktplattform och mobila lösningar”. Med vår förvaltningsorganisation ger vi Filminstitutet en hög tillgänglighet och trygghet”, säger Pernilla Kuniholm, affärsområdeschef Softronic.

Fokus kommer ligga på att anpassa sajterna till mobila lösningar och integrera med sociala medier och streamingtjänster samt att skapa möjlighet för ännu mer kommunikation med användare av sajterna.

www.sfi.se och www.filmarkivet.se är båda byggda på CMS-plattformen EPiServer.

Pernilla Kuniholm, affärsområdeschef Softronic

pernilla.kuniholm@softronic.se
0703-110032

Stefan Wargh, vice VD Softronic AB (Publ)