Bokslutskommunikè för perioden 1 jan - 31 dec 2001

Report this content

BOKSLUTSKOMMUNIKÈ för perioden 1 jan - 31 dec 2001 FJÄRDE KVARTALET * EBITDA för Q4 uppgick till -5,1 Mkr (7,8 Mkr) * Resultat före skatt uppgick till -17,3 Mkr (2,8 Mkr) * I resultatet ingår en nedskrivning av finansiella investeringar med 9 Mkr samt engångseffekt i form av kundförlust om 4,4 Mkr HELÅRET 2001 * Omsättningen uppgick till 329 Mkr (357 Mkr) * EBITDA uppgick till 0,5 Mkr (11,9 Mkr) * Åtgärdsprogrammen har genomförts till en kostnad om ca 35 Mkr och innebär besparingar om ca 45 Mkr på årsbasis * Resultat före skatt blev -57,2 Mkr (9,3 Mkr) * Antalet anställda vid periodens utgång var 353 (413), medelantalet uppgick till 395 (382) * Soliditeten uppgick till 67% (54%) * Det totala likviditetsutrymmet per 31 december uppgick till ca 60 Mkr EFTER ÅRETS UTGÅNG * Åtgärdsprogram kommer att genomföras under kvartal 1 2002 till en kostnad om 5 Mkr och innebär besparingar på 10-15 Mkr på årsbasis. * Ny stororder från Byggnadsarbetareförbundet på ca 40 Mkr KOMMENTARER TILL VERKSAMHETEN Marknaden Behovet av den typ av lösningar som Softronic erbjuder, det vill säga stora affärspåverkande IT-projekt med fokus på digitalisering av kundernas kärnverksamhet med hjälp av ny teknik är stort. Behovet ökar snarast i en lågkonjunktur när företagen behöver rationalisera. Den generella marknadssituationen är dock fortsatt dålig trots detta. Besluts- och avtalsprocesserna har förlängts och komplicerats. Andelen fastprisuppdrag ökar. Detta innebär bl.a. ökade försäljnings- och ställtider, vilket leder till relativt låg debiteringsgrad och ökade projektrisker. Antalet order har minskat under Q3 och Q4 jämfört med tidigare kvartal liksom volymen på affärerna. Resurskonsultförsäljningen störs av bl.a. telekom-branschens neddragning som leder till ett större utbud på den övriga konsultmarknaden. Timpriser för resurskonsulterna har successivt sjunkit under 2001. Nya kunder Softronic behöver flera stora projekt för att kunna optimera projektverksamheten. Före sommaren startades stora digitaliseringsprojekt med Jetpak och Hyresgästernas Riksförbund. Under oktober har ett nytt stort projekt startats tillsammans med försäkringsbolaget Danica. Tillsammans med några mindre projekt, bl a en portallösningar åt fackförbundet SEKO samt Vänsterpartiet blev beläggningen för hösten trots allt relativt acceptabel. I januari 2002 tecknades ett nytt avtal med Svenska Byggnadsarbetareförbundet avseende ny webbtjänst-baserad IT-plattform. Ordervärdet uppgår till ca 40 MSEK och beräknas pågå i 18 månader. ITM Flera stora ITM-projekt har startats och levererats under 2001. Acta har tagit systemet i drift både i Sverige och Norge. Danica har installerat en ny utbetalningsmodul i Sverige samt beställt ett system till Norge. Under hela året har projekt drivits i USA åt kunden Armed Forces Insurance. Sammantaget har dessa projekt genererat mycket goda ekonomiska resultat samt bidragit till produktens utveckling utan stora egna investeringar. Tillväxtstrategi I rådande läge har tillväxten prioriterats ned till förmån för lönsamheten. Marknadsläget kräver att alla tillgängliga resurser används till försäljning. Åtgärdsprogram Under 2001 har två åtgärdsprogram genomförts; ett under våren och ett under hösten. Sammanlagt har ett 70-tal anställda lämnat företaget som en följd av detta. Lokaler och vissa andra kostnader har dock inte kunnat avvecklas i önskad omfattning. Åtgärderna under 2001 har belastat resultatet med ca 35 Mkr och leder till kostnadsbesparingar som beräknas uppgå till ca 45 Mkr på årsbasis. Effekten av detta slår igenom fullt ut under 2002. För att säkerställa målen för 2002 kommer ytterligare åtgärder att vidtagas under Q1 2002 till en ungefärlig kostnad om 5 Mkr som kan ge besparingar på ytterligare 10-15 Mkr på årsbasis räknat från Q3 2002. Byte av VD Softronic genomförde 2001-06-28 ett VD-byte då koncernchefen Anders Eriksson återinträdde på posten. Detta på grund av att tidigare VD Marianne Arosenius på egen begäran lämnade företaget. Resultatutvecklingen Resultatutvecklingen efter att åtgärdsprogrammen genomförts, har inte blivit så god som förväntad. Den rådande marknadssituationen har resulterat i fortsatt låg debiteringsgrad med lägre omsättning än planerat. Som redan aviserats blev resultatet för Q4 negativt. En av kunderna, Dial Nxt Group, försattes i konkurs i slutet av december. Detta ledde till en negativ resultatpåverkan i Q4 på 4,4 MSEK. Avräknat engångseffekter för DNGs konkurs har rörelseresultatet varit oförändrat mellan Q3 och Q4. Nedskrivning har skett av de finansiella anläggningstillgångarna i Softronic Ventures AB med 9 MSEK vilket har påverkat resultatet före skatt i Q4. Hårdare konkurrens samt svag efterfrågan av konsulttjänster har lett till lägre debiteringsgrad och timpriser jämfört med föregående år. Framtiden Den övergripande målsättningen för 2002 är att relativt konkurrenterna ha en resultatnivå bland de bättre. Den stora konkurrensen på marknaden leder troligen till en fortsatt svår marknadssituation hela 2002. Trots det är den tydliga målsättningen att Softronic skall visa ett positivt resultat före skatt för helåret 2002. Kapitalsituationen Företaget har genomfört en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare som tillfört bolaget ca 43 Mkr i likvida medel Den 31 december 2001 fanns 39,7 Mkr i likvida medel. Det totala likviditetsutrymmet inklusive beviljade men ej utnyttjade krediter uppgick till ca 60 Mkr. Ägar- och styrelseförändring Den nyligen genomförda nyemissionen har inneburit att företagets ägarbild förändrats. AB Traction äger nu ca 20% av Softronic. Petter Stillström VD i AB Traction har valts in i styrelsen. Ledamöterna Patrik Engellau och Pieter Tham har utträtt ur styrelsen. Stockholm den 7 februari 2002 Anders Eriksson Softronic Softronic är ett IT- och managementbolag som bidrar till kundernas affärsutveckling och ökade konkurrenskraft. Bolagets grundidé är att leverera IT för bättre affärer. Genom att kombinera erfarenhet och nytänkande inom spjutspets- och internetteknik med kompetens inom strategi och affärsutveckling, tar Softronic ett helhetsansvar - från behovsanalys och utveckling av transaktionsintensiva verksamhetslösningar till implementation och drift. Företaget grundades 1984 och har idag cirka 350 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Estland, Frankrike, Portugal, Spanien och USA. Softronic är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ÖVRIGT Rapporter 2002 Årsredovisning, vecka 11 Kvartalsrapport, jan-mars: 7 maj 2002 Kvartalsrapport, april-juni: 22 augusti 2002 Kvartalsrapport, juli-sept: 29 oktober 2002 Upplysningar om bokslutskommunikén Anders Eriksson, verkställande direktör E-post: (anders.eriksson@softronic.se) Telefon: 08-51 90 90 00 Softronic AB (publ), org.nr 556249-0192 Styrelsen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00400/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00400/bit0001.pdf Hela Bokslutskommunikén