DELÅRSRAPPORT 1 januari - 30 juni 2001

Report this content

DELÅRSRAPPORT 1 januari - 30 juni 2001 ANDRA KVARTALET * EBITDA för Q2 uppgick till 0,0 Mkr (-3,7 Mkr) trots få debiterbara dagar * Resultat före skatt uppgick till - 3,5 Mkr (0,8 Mkr) * Åtgärdsprogram som sparar ca 35 Mkr på årsbasis är nu till största delen genomfört * Likviditeten förstärktes till 17 Mkr (9 Mkr Q1) * Soliditeten ökade till 55% (48 % Q1) * Ett flertal stora order tecknades innan sommaren * Nytt åtgärdsprogram genomförs under Q3. Kostnaden om 5 Mkr medför besparningar om 11 Mkr på årsbasis FÖRSTA HALVÅRET · Omsättningen ökade till 183 Mkr (167 Mkr) · EBITDA uppgick till 7,0 Mkr (-0,6 Mkr) · Resultat före skatt blev -30,4 Mkr (3,7 Mkr) · Medeltal anställda uppgick till 417 (362) KOMMENTARER TILL VERKSAMHETEN Byte av VD Softronics nuvarande koncernchef Anders Eriksson återgick 2001-06-28 till att både vara koncernchef och VD. Detta på grund av att tidigare VD Marianne Arosenius på egen begäran lämnat företaget. "Att jag återtar rodret är en naturlig lösning för att ge den stabilitet internt och externt som är så viktig i rådande marknadsläge. Jag, liksom flera andra i organisationen, har varit med om lågkonjunkturer tidigare. Det är en situation som kräver erfarenhet och kraftfullt agerande både internt och externt. Vi har ingen omedelbar kris och ser stora möjligheter att gå stärkta ur detta. Visst drabbas vi också av problemen i branschen, men vi ska fortsätta den resultatfokusering vi alltid har haft och den återgång till kärnverksamheten som påbörjats genom åtgärdsprogrammet." säger Anders Eriksson, VD. Marknaden Den underliggande efterfrågan måste fortfarande bedömas som stark för den typ av lösningar som Softronic erbjuder, det vill säga stora affärspåverkande IT-projekt med fokus på digitalisering av kundernas kärnverksamhet med hjälp av ny teknik. Behovet ökar snarast i en lågkonjunktur när företagen behöver rationalisera. Den generella marknadssituationen är dock fortsatt komplex. Besluts- och avtalsprocesserna har förlängts och komplicerats. Andelen fastprisuppdrag ökar. Detta innebär bl.a. ökade försäljnings- och ställtider, vilket leder till relativt låg debiteringsgrad och ökade projektrisker. Resurskonsultförsäljningen störs av bl.a. telekombranschens neddragning som leder till ett större utbud på den övriga konsultmarknaden. Nya kunder Softronic har erhållit ett flertal nya uppdrag inför hösten. Det största är ett komplett web-baserat verksamhetssystem till SAS dotterbolag JetPak vars verksamhet i sin helhet skall digitaliseras. Projektet är ett av de större i Softronics historia. Även nya projekt har beställts av befintliga kunder som Kunskapsskolan och Hyresgästernas Riksförbund. Tillsammans med övriga uppdrag innebär detta att en grundbeläggning för hösten är säkrad. Tillväxtstrategi I rådande läge har tillväxten prioriterats ned. Högsta prioritet är lönsamhet. Fokus ligger på säljinsatser samt kostnadsbesparingar i form av åtgärdsprogram där så är möjligt. Det krävs dock en fortsatt rekrytering och möjligen också mindre förvärv, då främst av erfarna, kompetenta och efterfrågade resurser. En fortsatt tillväxt kommer alltså att ske i kärnverksamheten men alltid med fokus på lönsamhet. Åtgärdsprogram Åtgärdsprogrammet har genomförts i stort sett enligt plan: - Enheterna för marknadskommunikation och utbildning är nedlagda. - Köpenhamnskontoret har minimerats. - Sammanlagt 42 av i åtgärdsprogrammet aviserade 45 anställda har nu slutat eller sagts upp. - Lokaler och vissa andra kostnader har dock inte kunnat avvecklas i önskad om- fattning. Sammantaget leder detta till avsevärda kostnadsbesparingar, vilka beräknas uppgå till 35 Mkr på årsbasis. Effekten av detta kommer att märkas redan Q4, men slår igenom fullt ut under 2002. Styrelsens uppfattning är dock att uppsatta mål och den allt mer komplexa marknaden kräver ytterligare åtgärder. Ett kompletterande, mindre åtgärdsprogram kommer därför att effektueras under Q3. Detta kommer att som engångseffekt påverka resultatet negativt i Q3 med ca 5 Mkr. Effekten beräknas bli besparingar på ytterligare 11 Mkr på årsbasis med början 2002. Resultatutvecklingen Resultatutvecklingen och genomförandet av åtgärdsprogrammet följer planen. Med tanke på branschens generella svårigheter har resultatutvecklingen för Q2 varit relativt god. Trots att perioden kännetecknas av få debiterbara dagar har rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) varit oförändrad. Hårdare konkurrens samt svag efterfrågan av konsulttjänster har lett till lägre debiteringsgrad och timpriser jämfört med första halvåret 2000. Nedgången har främst drabbat resurskonsulttjänster. Framtiden Med hänsyn till engångseffekter av det nya åtgärdsprogrammet samt effekter av semesterperioden kommer resultatet för Q3 att bli negativt. Den rådande marknadssituationen innebär att det inte är troligt att bolaget uppnår målet om 10% marginal under Q 4. Som ett resultat av de genomförda och planerade kostnadsminskningarna bedöms möjligheten att uppnå 10% marginal för 2002 fortfarande som stor. Kapitalsituationen Den 30 juni fanns 17 Mkr i likvida medel, vilken innebär en ökning med 8 Mkr sedan den 31 mars. Totalt likviditetsutrymme inklusive beviljade men ej utnyttjade krediter uppgår till ca 37 Mkr. Detta ska normalt vara tillräckligt för att finansiera verksamheten under hösten trots att faktureringen under juli och augusti är betydligt lägre än under årets övriga månader. För att ändå öka handlingsutrymmet inför en förbättrad marknadssituation överväger sty- relsen olika former av kapitalanskaffning. ITM En fortsatt satsning på ITM sker i USA. Leveransen till den första kunden håller på att färdigställas. På grund av det allmänna läget på riskkapitalmarknaden har extern- finansiering av ITMs fortsatta utveckling varit svårare än beräknat att genomföra. Förstudier genomförs för närvarande till nya kunder avseende fond- och försäkringssystemet. Softronic Softronic är ett IT- och managementbolag som bidrar till kundernas affärsutveckling och ökade konkurrenskraft. Bolagets grundidé är att leverera IT för bättre affärer. Genom att kombinera erfarenhet och nytänkande inom spjutspets- och internetteknik med kompetens inom strategi och affärsutveckling, tar Softronic ett helhetsansvar - från behovsanalys och utveckling av transaktionsintensiva verksamhetslösningar till implementation och drift. Företaget grundades 1984 och har idag cirka 400 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Estland, Frankrike, Portugal, Spanien och USA. Softronic är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00340/bit0002.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00340/bit0002.pdf Hela Rapporten